Nova luka Gaženica: prihvat prvih cruisera, ujesen i trajekata

Photo zadar_luka_gazenica_txt6_NSL.JPG
Povodom završetka infrastrukturnih radova 2. faze projekta (LOT II/IIIa) nove luke Gaženica danas je u Zadru održana konferencija za novinare koju su održali Krešimir Rendeli, predsjednik Upravnog vijeća Lučke uprave Zadar, Emil Bilić, ravnatelj Lučke uprave Zadar i Igor Pukec, pomoćnik ravnatelja za infrastrukturu Lučke uprave Zadar, a kojom prilikom je najavljeno puštanje u promet nove luke Gaženica za prihvat cruisera, koje će zvanično otpočeti u petak, 11. srpnja u 10 sati, pristajanjem u Gaženicu turističke krstarice Celebrity Equinox, ujedno i do sada najvećeg cruisera koji je ticao Zadar.

„Zahvaljujući završetku infrastrukturnih radova 2. faze projekta, zadovoljstvo mi je ovom prilikom najaviti puštanje u promet nove luke Gaženica za prihvat cruisera. Riječ je o probnom pristajanju kojih će biti još tijekom ovoga ljeta, dok se otvaranje za sav trajektni promet očekuje potkraj rujna ili početkom listopada“, istaknuo je Krešimir Rendeli, predsjednik Upravnog vijeća Lučke uprave Zadar.

Emil Bilić, ravnatelj Lučke uprave Zadar u svom je obraćanju prisutnima rekao: "Na gatu broj 4., vezu broj 12, pristat će do sada najveći brod koji je ikada pristao u Zadaru, Celebrity Equinox, dug 317 metara, kapaciteta 2800 putnika i 1200 članova posade. Riječ je o prvom probnom pristajanju broda na vez u Gaženici koji je namijenjen kruzerima", te je tom prilikom istaknuo kako luka konačno dobiva svoj smisao zbog kojega je i napravljena, a to je da Zadar bude takozvani "homeport", polazno-odlazna luka brodovima na kružnim putovanjima.

Izgradnjom luke "Zadar-Gaženica" sa svim internim prometnicama i čekalištima za automobile te uz dubine gatova do maksimalnih 15 metara steći će se uvjeti za istodobni ukrcaj i iskrcaj putnika i automobila. Istodobno će moći pristati šest trajekata na lokalnim linijama dužine od 50 do 150 metara, tri broda u međunarodnoj plovidbi dužine od 150 do 200 metara, te tri broda na kružnim putovanjima dužine od 250 do 400 metara.

Puštanjem u promet nove luke Gaženica omogućit će se reorganizacija stare luke u kojoj će se otvoriti više mjesta za brzobrodske linije u lokalnom i međunarodnom prometu, više mjesta za manje brodove na kružnim putovanjima, za luksuzne jahte, ribarice i turističke brodove. Višestruko će se povećati sigurnost uplova i isplova u staroj gradskoj luci koja je trenutno na granici održivosti.

Infrastrukturni radovi u luci Gaženica (LOT I, LOT II i LOT IIIa) u potpunosti su gotovi, a vrijednost izvršenih radova je 143.8 milijuna eura.

Do sada su kroz prvu fazu LOT I napravljeni pomorski i zemljani radovi i sekundarni lukobran u vrijednosti od 43.4 milijuna eura. Prva je faza počela  u svibnju 2009. godine, a izvođač je konzorcij Strabag AG/Josef Moebius. Radovi su završeni u svibnju 2011.

U drugoj fazi LOT II/IIIa, koja je upravo završena, radovi su započeli u listopadu 2010. godine. Izgrađeno je 1.420 metara obale za dobivanje 12 priveza za trajekte koji povezuju otoke, međunarodna plovila i brodove za kružna putovanja, izgrađeno je 300 metara obale za novu ribarsku luku i izgrađen primarni lukobran u dužini od 180 metara. Izvođač radova je Strabag A.G., a vrijednost 100.4 milijuna eura.

Radi neočekivano visokih ponuda koje su pristigle za gradnju zgrade Terminala, odlučeno je postaviti privremene građevine kako bi luka mogla što ranije biti puštena u promet. Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture snosit će troškove postavljanja privremenih građevina u vrijednosti od 5.2 milijuna kuna.

Za dovršenje luke Gaženica ostala je treća faza kojom se treba izgraditi zgrada terminala. Na pitanje novinara kojim modelom će se graditi zgrada, Rendeli je rekao kako je trenutačno najbliža opcija izbor koncesionara za izgradnju zgrade za čiji bi se izbor do kraja godine trebao raspisati natječaj.