Spremna zimska služba Hrvatskih autocesta
Održavanje autocesta u zimskim uvjetima počinje 15. listopada na autocesti A1 na dijelu od čvora Bosiljevo do tunela Sveti Rok, a 1. studenog na svim drugim dijelovima koje održavaju Hrvatske autoceste sukladno Pravilniku o održavanju i zaštiti javnih cesta i Standardu redovnog održavanja autocesta HAC-a.
Hrvatske autoceste svojim kapacitetima od 103 vozila, 47.000 t NaCl i 750 t CaCl spreme su za provođenje plana zimske službe u uvjetima I i II stupanja pripravnosti. U slučaju intenzivnih padalina i debljeg snježnog pokrivača odnosno kada nastupi III stupanj pripravnosti Hrvatske autoceste angažiraju i vozila kooperanata.
Hrvatske autoceste d.o.o. (HAC) u zimskom razdoblju održavaju 868 km autocesta plus čvorovi, odmorišta i naplatne postaje odnosno oko 21 milijuna m2 asfaltnih površina.
Održavanje autocesta tijekom zimskog razdoblja provodi 19 tehničkih jedinica održavanja sa 103 teretna i specijalna vozila, koja su opremljena za zimsko održavanje (posipači za mokro soljenje, snježni plugovi - ralice do 4,8m širine, bočne ralice, bočni odbacivači snijega, samohodni i priključni). Po potrebi, HAC angažira i dodatna vozila kooperanta koji imaju svoju mehanizaciju i ljudstvo te svu opremu za čišćenje snijega.
Kolnici se posipavaju natrijevim kloridom (NaCl) za posipanje cesta, pomiješanim s otopinom kalcijeva klorida (CaCl2) u vodi, na taj način se posipalo duže zadržava na cesti, odnosno učinkovitije je na temperaturama nižim od -5 °C.
Mostovi i vijadukti se ne tretiraju posebnim sredstvima, ali su u posebnom režimu lokacija s pojačanim pothlađivanjem te ih sukladno vremenskim uvjetima preventivno posipamo.
Sukladno ugovoru s Državnim hidrometeorološkim zavodom sve tehničke jedinice održavanja primaju meteorološke prognoze vremena, lokalnog karaktera (7 područja duž autoceste) dva puta dnevno (dnevne), dva puta tjedno (tjedne) te dva puta mjesečno (mjesečne), kao i izvanredne obavijesti u slučaju nagle promjene vremena.
Ophodarska služba 24 sata dnevno koristi se informacijama iz Prometnog Informacijskog Sustava i informacijama s termometara koji su ugrađeni na objekte.
Prometni informacijski sustav čine 101 meteorološka stanica te senzori duž trase autocesta, koji služe za mjerenje i kontrolu temperature zraka, kolnika, padalina, vidljivosti, jakosti vjetra i slično.
Ekipe i mehanizacija za održavanje kolnika u zimskim uvjetima izlaze na autocestu temeljem odluke dežurnog koordinatora u pojedinoj tehničkoj jedinici održavanja. Odluka se donosi nakon uvida i analize svih navedenih i dostupnih podataka te kada oni pokazuju da prije svega postoji mogućnost stvaranja poledice na prometnoj površini, a onda i zadržavanja snijega.
Hrvatske autoceste svojim kapacitetima od 103 vozila, 47.000 t NaCl i 750 t CaCl spreme su za provođenje plana zimske službe u uvjetima I i II stupanja pripravnosti. U slučaju intenzivnih padalina i debljeg snježnog pokrivača odnosno kada nastupi III stupanj pripravnosti Hrvatske autoceste angažiraju i vozila kooperanata.
Hrvatske autoceste d.o.o. (HAC) u zimskom razdoblju održavaju 868 km autocesta plus čvorovi, odmorišta i naplatne postaje odnosno oko 21 milijuna m2 asfaltnih površina.
Održavanje autocesta tijekom zimskog razdoblja provodi 19 tehničkih jedinica održavanja sa 103 teretna i specijalna vozila, koja su opremljena za zimsko održavanje (posipači za mokro soljenje, snježni plugovi - ralice do 4,8m širine, bočne ralice, bočni odbacivači snijega, samohodni i priključni). Po potrebi, HAC angažira i dodatna vozila kooperanta koji imaju svoju mehanizaciju i ljudstvo te svu opremu za čišćenje snijega.
Kolnici se posipavaju natrijevim kloridom (NaCl) za posipanje cesta, pomiješanim s otopinom kalcijeva klorida (CaCl2) u vodi, na taj način se posipalo duže zadržava na cesti, odnosno učinkovitije je na temperaturama nižim od -5 °C.
Mostovi i vijadukti se ne tretiraju posebnim sredstvima, ali su u posebnom režimu lokacija s pojačanim pothlađivanjem te ih sukladno vremenskim uvjetima preventivno posipamo.
Sukladno ugovoru s Državnim hidrometeorološkim zavodom sve tehničke jedinice održavanja primaju meteorološke prognoze vremena, lokalnog karaktera (7 područja duž autoceste) dva puta dnevno (dnevne), dva puta tjedno (tjedne) te dva puta mjesečno (mjesečne), kao i izvanredne obavijesti u slučaju nagle promjene vremena.
Ophodarska služba 24 sata dnevno koristi se informacijama iz Prometnog Informacijskog Sustava i informacijama s termometara koji su ugrađeni na objekte.
Prometni informacijski sustav čine 101 meteorološka stanica te senzori duž trase autocesta, koji služe za mjerenje i kontrolu temperature zraka, kolnika, padalina, vidljivosti, jakosti vjetra i slično.
Ekipe i mehanizacija za održavanje kolnika u zimskim uvjetima izlaze na autocestu temeljem odluke dežurnog koordinatora u pojedinoj tehničkoj jedinici održavanja. Odluka se donosi nakon uvida i analize svih navedenih i dostupnih podataka te kada oni pokazuju da prije svega postoji mogućnost stvaranja poledice na prometnoj površini, a onda i zadržavanja snijega.