Oživit ćemo željeznički promet, rekonstruirati postojeće pruge, graditi i nove pruge i nove vlakove
Povodom Dana Hrvatskih željeznica, ali i nove stranice koju HŽ okreće kroz proces restrukturiranja svojih društava kako bi željeznički prijevoz u Hrvatskoj postao jedan od poželjnijih i građanima i gospodarstvu te se moderan i konkurentan uskoro povezao se s europskim željezničkim koridorima, danas je održana konferencija za novinare na kojoj su ministar Siniša Hajdaš Dončić te predsjednici uprava HŽ Infrastrukture, HŽ putničkog prijevoza i HŽ Carga prezentirali skorašnja ulaganja i promjene nabolje.
- U posljednjih 20 godina željeznica je bila sustavno zapostavljena pa se tako sada od nje očekuje puno, ali ta očekivanja ne mogu biti nerealna i ostvariti se u kraćem periodu. Resorno ministarstvo i Vlada će kroz svoje politike pokušati ostvariti racionalizaciju i modernizaciju sustava kako bi on bio efikasan i spreman za 1. srpnja 2013. kada se očekuje liberalizacija tržišta. Danas govorimo o tri poduzeća jer će 1. studenog HŽ Holding prestati postojati, kao što je 1. listopada prestajala postojati HŽ Vuča vlakova, čiji će se zaposlenici podijeliti između triju društava. Gdje je utvrđeno postojanje viška zaposlenih, ponuđena je otpremnine u najvišem iznosu od 200 000 kuna bruto. Mislim da je to u ovim turbulentnim vremenima dobra socijalna mjera tako da djelatnici do pronalaska novog posla imaju mogućnost dostojanstveno i normalno živjeti. Infrastrukturu očekuju pojačana ulaganja, a već je sada podigla razinu ugovaranja IPA-e pa stoga i u razdoblju do 2014. očekujemo kontribuciju EU-ovih fondova u projektima na koridorskim prugama. Osim ulaganja za koje koristimo novac fondova EU-a, HŽ Infrastruktura ne zaboravlja lokalne i regionalne pruge pa će tako 40 milijuna kuna uložiti u dijelove mreže koje se ne nalaze na europskim koridorima jer nam je stalo da i regionalni prijevoz funkcionira – naglasio je uvodno ministar Hajdaš Dončić, a prethodno čestitao svim zaposlenicima i željezničarima njihov Dan HŽ-a.
- HŽ Putnički prijevoz priprema se za mogući dolazak konkurencije pa se tako uskoro očekuje raspisivanje natječaja za 32 elektromotorna vlaka i 12 dizelskih elektromotornih vlakova, koji bi kroz 18 mjeseci trebali početi voziti. HŽ Putnički prijevoz također će provesti racionalizaciju broja zaposlenih jer sustav više ovako ne može funkcionirati. Za HŽ Cargo tražimo strateškog partnera, pod time ne govorim o potpunoj privatizaciji, nego o partneru koji će svojim kontribucijskim djelovanjem povećati promet robe na V. i X. koridoru, odnosno osigurati da luke Rijeka i Ploče rade bolje i više. Bez strateškog partnera koji ne jamči povećanje prijevoza robe, logistika nema smisla.
Tri temeljna poduzeća u vlasništvu imaju dio subjekata koje isto rješavaju, HŽ Infrastruktura ima nekretnine koje će komercijalizirati pa tako smatram da će željeznički sustav u sljedeću godinu dana doživjeti najveće promjene – rekao je Hajdaš Dončić.
Darko Peričić, predsjednik Uprave HŽ Infrastrukture, govorio je o strukturalnim promjenama u društvu zbog kojih će se do 31. listopada sustav napustiti 500 radnika uz poticajne otpremnine, a preostalih 150 otići će iz poduzeća do kraja godine.
- Trenutačno restrukturiramo i pet društava kćeri, od kojih Remont i održavanje pruga ide u stečaj, a dio djelatnika ćemo preuzeti u matično društvo, dok će drugi dio sustav napustiti uz isplatu poticajnih otpremnina. Zaposlenici društva PROREG bit će podijeljeni između HŽ Putničkog prijevoza i HŽ Infrastrukture, a do kraja godine privatizirat će se društvo Željezničko ugostiteljstvo. U restrukturiranje društava POSIT i Pružne građevine ići će se sljedeće godine.
- Što se tiče investicija, odobren nam je kredit od 450 milijuna kuna, pa ćemo tako prugu za Daruvar otvoriti do kraja godine, počet će radovi na pruzi prema Požegi, slovensko i hrvatsko ministarstvo trebaju se dogovoriti oko rješavanja pitanja kumrovečke pruge, a prugu prema Petrinji počet ćemo raditi sljedeće godine koristeći polovni materijal s koridorskih pruga. Uz to podizat ćemo i razinu lokalnih pruga. Također nas očekuje period intenzivnog projektiranja; potpisan je ugovor za projektiranje izgradnje drugog kolosijeka na dionici Hrvatski Leskovac – Karlovac koji je dobila talijanska projektna kuća, na cijeloj dionici od Ogulina do Koprivnice ugovorena su projektiranja, a do kraja sljedeće godine bit će ugovoreno projektiranje za izgradnju drugog kolosijeka na dionici Dugo Selo – Križevci. Uz to aplicirat ćemo i na niz drugih natječaja koje će se financirati iz kohezijskih fondova, kao npr. izgradnja pruge Sv. Ivan Žabno - Gradec, samoborska pruga, remont i elektrifikacija pruge Zaprešić – Zabok, kao i projekt povezivanja Maribora i Krapine kojim bi se ta dionica skratila za 55 km. Zbog strukturalnih promjena u društvima, ona će poslovati na drugim osnovama jer do sada operateri nisu bili solventni pa je HŽ Infrastruktura te troškove otplatila svojim sredstvima. Sada će operateri morati plaćati svoje obveze za korištenje trasa i troškove električne energije. Uz to HŽ Infrastruktura pripremit će nekretnine za prodaju ili iznajmljivanje, što je vezano uz promjene u poreznoj politici koje očekuju RH.
Dražen Ratković, Uprava-direktor HŽ Putničkog prijevoza, rekao je da je Uprava prije tri mjeseca počela provoditi racionalizaciju troškova poslovanja te je uvela novu organizaciju poslovanja.
- Što se tiče nabave novih vlakova, trenutačno se prema Zakonu o javnoj nabavi izrađuje međunarodni natječaj u koji očekujemo da će se uključiti domaća industrija. Uz to imamo zahtjeve prema infrastrukturi jer bez uređene infrastrukture vlakove neće polučiti rezultate. Što se tiče ovisnih društava, Željeznička tiskara ići će u privatizaciju, Čišćenje i njega putničkih vagona restrukturirat će se tako da će dio koji se bavi vagonima pripasti tzv. Tehničkim servisima, a oko drugog dijela tvrtke vode se pregovori s HŽ Infrastrukturom. U tzv. Tehničke servise pripast će i tvrtke Održavanje vučnih vozila, kao i dio radnika iz TŽV-a Gredelj.
Ivan Lešković, predsjednik Uprave HŽ Carga, rekao je da je Program restrukturiranja najradikalnije izražen u HŽ Cargu, koji je ulaskom zaposlenika iz HŽ Vuče vlakova i HŽ Holdinga dodatno ojačao čime bi trebao biti uspješniji i efikasniji na tržištu. O restrukturiranju ovisnih društava Lešković je rekao:
– U tzv. Tehničke servise ući će Održavanje vagona i Remont i proizvodnja željezničkih vozila Slavonski Brod, a Remont željezničkih vozila Bjelovar i Radionica željezničkih vozila Čakovec fuzionirat će se u snažnu tvrtku koja će biti jače prisutna na tržištu, a za tvrtku AGIT još nismo donijeli konačnu odluku. Robno-transportni centar u Slavonskom Brodu postat će dio budućeg Cargo centra Slavonski Brod koji bi trebao postati snažan naftni terminal. S potencijalom od 3350 radnika u matičnom društvu i 900 radnika u ovisnim društvima, nadam se da ćemo postati bolja i snažnija kompanija koja će se moći prilagoditi zahtjevima tržišta.
Na novinarska pitanja o apliciranju TŽV Gredelja na natječaj za nabavu novih vlakova, ministar Hajdaš Dončić je izjavio:
- Do prije par dana TŽV se ne bi mogao javiti jer im je račun bio blokiran, a nakon opravdane odluke uprava HŽ Putničkog prijevoza i TŽV-a, Gredelj će se moći javiti na natječaj, a uz dobru pripremu hrvatske kompanije mogu biti konkurentne.
Na pitanje o zbrinjavanju viška zaposlenih ministar je odgovorio:
- Analizom će se utvrditi strukturalni višak jer je željeznica u prošlim vremenima služila kao socijalna ustanova, a to će se sada promijeniti. Jasno je da se sustaa treba transformirati i da ga određeni broj zaposlenih treba napustiti, no to ne znači, osobito u HŽ Cargu, da nakon što sustav profunkcionira, neće biti novog zapošljavanja. Cilj, znači, nije samo otpuštanje, nego u konačnici zapošljavanje sukladno porastu tereta.
Novinare je zanimala i kupnja industrijskog kolosijeka tvrtke Dioki, na što je predsjednik Uprave HŽ Carga odgovorio:
- Kupnja industrijskog kolosijeka za HŽ Cargo bila je i ostala dobra poslovna odluka. U proceduralnom smislu obavljeno je sve što je bilo potrebno. Pismo namjere poslano je u srpnju 2010., a po dolasku na čelo Uprave bio sam uključen u nastavak razgovora oko kupovine kolosijeka, za što smo dobili suglasnost Vlade i Nadzornog odbora. Budući da smo za sada jedini teretni operater, razložno je da smo mi to kupili. U tom dijelu na zagrebačkom Žitnjaku nalazi se nekoliko tvrtki za koje također prevozimo robu –Zvijezda d.d., OMV, Maziva d.o.o., što sve odgovara našoj poslovnoj politici širenja industrijskih kolosijeka i cargo centara. Tako ćemo uskoro obnoviti industrijski kolosijek u Đergaju, kao i onaj u Jastrebarskom, za potrebe tvornice Jana.
Na upit o ukidanju vlakova na relaciji Zadar – Knin te isplati regresa u društvu HŽ Putnički prijevoz, ministar je odgovorio da je u HŽ Putničkom prijevozu preuzeta odgovornost za nepoštivanje dogovora oko isplate regresa i to smjenom Uprave, a Uprava-direktor HŽ Putničkog prijevoza rekao je da promet na relaciji Zadar – Knin neće biti ukinut novim voznim redom, nego će voziti manje vlakova. Ratković je istaknuo problem što se ta dionica u duljini od 100 km prelazi za 2 sata i 40 minuta, na što je predsjednik Uprave HŽ Infrastrukture rekao da će u jesen početi remont na toj relaciji koji bi trebao biti dovršen u dvije godine.
- U posljednjih 20 godina željeznica je bila sustavno zapostavljena pa se tako sada od nje očekuje puno, ali ta očekivanja ne mogu biti nerealna i ostvariti se u kraćem periodu. Resorno ministarstvo i Vlada će kroz svoje politike pokušati ostvariti racionalizaciju i modernizaciju sustava kako bi on bio efikasan i spreman za 1. srpnja 2013. kada se očekuje liberalizacija tržišta. Danas govorimo o tri poduzeća jer će 1. studenog HŽ Holding prestati postojati, kao što je 1. listopada prestajala postojati HŽ Vuča vlakova, čiji će se zaposlenici podijeliti između triju društava. Gdje je utvrđeno postojanje viška zaposlenih, ponuđena je otpremnine u najvišem iznosu od 200 000 kuna bruto. Mislim da je to u ovim turbulentnim vremenima dobra socijalna mjera tako da djelatnici do pronalaska novog posla imaju mogućnost dostojanstveno i normalno živjeti. Infrastrukturu očekuju pojačana ulaganja, a već je sada podigla razinu ugovaranja IPA-e pa stoga i u razdoblju do 2014. očekujemo kontribuciju EU-ovih fondova u projektima na koridorskim prugama. Osim ulaganja za koje koristimo novac fondova EU-a, HŽ Infrastruktura ne zaboravlja lokalne i regionalne pruge pa će tako 40 milijuna kuna uložiti u dijelove mreže koje se ne nalaze na europskim koridorima jer nam je stalo da i regionalni prijevoz funkcionira – naglasio je uvodno ministar Hajdaš Dončić, a prethodno čestitao svim zaposlenicima i željezničarima njihov Dan HŽ-a.
- HŽ Putnički prijevoz priprema se za mogući dolazak konkurencije pa se tako uskoro očekuje raspisivanje natječaja za 32 elektromotorna vlaka i 12 dizelskih elektromotornih vlakova, koji bi kroz 18 mjeseci trebali početi voziti. HŽ Putnički prijevoz također će provesti racionalizaciju broja zaposlenih jer sustav više ovako ne može funkcionirati. Za HŽ Cargo tražimo strateškog partnera, pod time ne govorim o potpunoj privatizaciji, nego o partneru koji će svojim kontribucijskim djelovanjem povećati promet robe na V. i X. koridoru, odnosno osigurati da luke Rijeka i Ploče rade bolje i više. Bez strateškog partnera koji ne jamči povećanje prijevoza robe, logistika nema smisla.
Tri temeljna poduzeća u vlasništvu imaju dio subjekata koje isto rješavaju, HŽ Infrastruktura ima nekretnine koje će komercijalizirati pa tako smatram da će željeznički sustav u sljedeću godinu dana doživjeti najveće promjene – rekao je Hajdaš Dončić.
Darko Peričić, predsjednik Uprave HŽ Infrastrukture, govorio je o strukturalnim promjenama u društvu zbog kojih će se do 31. listopada sustav napustiti 500 radnika uz poticajne otpremnine, a preostalih 150 otići će iz poduzeća do kraja godine.
- Trenutačno restrukturiramo i pet društava kćeri, od kojih Remont i održavanje pruga ide u stečaj, a dio djelatnika ćemo preuzeti u matično društvo, dok će drugi dio sustav napustiti uz isplatu poticajnih otpremnina. Zaposlenici društva PROREG bit će podijeljeni između HŽ Putničkog prijevoza i HŽ Infrastrukture, a do kraja godine privatizirat će se društvo Željezničko ugostiteljstvo. U restrukturiranje društava POSIT i Pružne građevine ići će se sljedeće godine.
- Što se tiče investicija, odobren nam je kredit od 450 milijuna kuna, pa ćemo tako prugu za Daruvar otvoriti do kraja godine, počet će radovi na pruzi prema Požegi, slovensko i hrvatsko ministarstvo trebaju se dogovoriti oko rješavanja pitanja kumrovečke pruge, a prugu prema Petrinji počet ćemo raditi sljedeće godine koristeći polovni materijal s koridorskih pruga. Uz to podizat ćemo i razinu lokalnih pruga. Također nas očekuje period intenzivnog projektiranja; potpisan je ugovor za projektiranje izgradnje drugog kolosijeka na dionici Hrvatski Leskovac – Karlovac koji je dobila talijanska projektna kuća, na cijeloj dionici od Ogulina do Koprivnice ugovorena su projektiranja, a do kraja sljedeće godine bit će ugovoreno projektiranje za izgradnju drugog kolosijeka na dionici Dugo Selo – Križevci. Uz to aplicirat ćemo i na niz drugih natječaja koje će se financirati iz kohezijskih fondova, kao npr. izgradnja pruge Sv. Ivan Žabno - Gradec, samoborska pruga, remont i elektrifikacija pruge Zaprešić – Zabok, kao i projekt povezivanja Maribora i Krapine kojim bi se ta dionica skratila za 55 km. Zbog strukturalnih promjena u društvima, ona će poslovati na drugim osnovama jer do sada operateri nisu bili solventni pa je HŽ Infrastruktura te troškove otplatila svojim sredstvima. Sada će operateri morati plaćati svoje obveze za korištenje trasa i troškove električne energije. Uz to HŽ Infrastruktura pripremit će nekretnine za prodaju ili iznajmljivanje, što je vezano uz promjene u poreznoj politici koje očekuju RH.
Dražen Ratković, Uprava-direktor HŽ Putničkog prijevoza, rekao je da je Uprava prije tri mjeseca počela provoditi racionalizaciju troškova poslovanja te je uvela novu organizaciju poslovanja.
- Što se tiče nabave novih vlakova, trenutačno se prema Zakonu o javnoj nabavi izrađuje međunarodni natječaj u koji očekujemo da će se uključiti domaća industrija. Uz to imamo zahtjeve prema infrastrukturi jer bez uređene infrastrukture vlakove neće polučiti rezultate. Što se tiče ovisnih društava, Željeznička tiskara ići će u privatizaciju, Čišćenje i njega putničkih vagona restrukturirat će se tako da će dio koji se bavi vagonima pripasti tzv. Tehničkim servisima, a oko drugog dijela tvrtke vode se pregovori s HŽ Infrastrukturom. U tzv. Tehničke servise pripast će i tvrtke Održavanje vučnih vozila, kao i dio radnika iz TŽV-a Gredelj.
Ivan Lešković, predsjednik Uprave HŽ Carga, rekao je da je Program restrukturiranja najradikalnije izražen u HŽ Cargu, koji je ulaskom zaposlenika iz HŽ Vuče vlakova i HŽ Holdinga dodatno ojačao čime bi trebao biti uspješniji i efikasniji na tržištu. O restrukturiranju ovisnih društava Lešković je rekao:
– U tzv. Tehničke servise ući će Održavanje vagona i Remont i proizvodnja željezničkih vozila Slavonski Brod, a Remont željezničkih vozila Bjelovar i Radionica željezničkih vozila Čakovec fuzionirat će se u snažnu tvrtku koja će biti jače prisutna na tržištu, a za tvrtku AGIT još nismo donijeli konačnu odluku. Robno-transportni centar u Slavonskom Brodu postat će dio budućeg Cargo centra Slavonski Brod koji bi trebao postati snažan naftni terminal. S potencijalom od 3350 radnika u matičnom društvu i 900 radnika u ovisnim društvima, nadam se da ćemo postati bolja i snažnija kompanija koja će se moći prilagoditi zahtjevima tržišta.
Na novinarska pitanja o apliciranju TŽV Gredelja na natječaj za nabavu novih vlakova, ministar Hajdaš Dončić je izjavio:
- Do prije par dana TŽV se ne bi mogao javiti jer im je račun bio blokiran, a nakon opravdane odluke uprava HŽ Putničkog prijevoza i TŽV-a, Gredelj će se moći javiti na natječaj, a uz dobru pripremu hrvatske kompanije mogu biti konkurentne.
Na pitanje o zbrinjavanju viška zaposlenih ministar je odgovorio:
- Analizom će se utvrditi strukturalni višak jer je željeznica u prošlim vremenima služila kao socijalna ustanova, a to će se sada promijeniti. Jasno je da se sustaa treba transformirati i da ga određeni broj zaposlenih treba napustiti, no to ne znači, osobito u HŽ Cargu, da nakon što sustav profunkcionira, neće biti novog zapošljavanja. Cilj, znači, nije samo otpuštanje, nego u konačnici zapošljavanje sukladno porastu tereta.
Novinare je zanimala i kupnja industrijskog kolosijeka tvrtke Dioki, na što je predsjednik Uprave HŽ Carga odgovorio:
- Kupnja industrijskog kolosijeka za HŽ Cargo bila je i ostala dobra poslovna odluka. U proceduralnom smislu obavljeno je sve što je bilo potrebno. Pismo namjere poslano je u srpnju 2010., a po dolasku na čelo Uprave bio sam uključen u nastavak razgovora oko kupovine kolosijeka, za što smo dobili suglasnost Vlade i Nadzornog odbora. Budući da smo za sada jedini teretni operater, razložno je da smo mi to kupili. U tom dijelu na zagrebačkom Žitnjaku nalazi se nekoliko tvrtki za koje također prevozimo robu –Zvijezda d.d., OMV, Maziva d.o.o., što sve odgovara našoj poslovnoj politici širenja industrijskih kolosijeka i cargo centara. Tako ćemo uskoro obnoviti industrijski kolosijek u Đergaju, kao i onaj u Jastrebarskom, za potrebe tvornice Jana.
Na upit o ukidanju vlakova na relaciji Zadar – Knin te isplati regresa u društvu HŽ Putnički prijevoz, ministar je odgovorio da je u HŽ Putničkom prijevozu preuzeta odgovornost za nepoštivanje dogovora oko isplate regresa i to smjenom Uprave, a Uprava-direktor HŽ Putničkog prijevoza rekao je da promet na relaciji Zadar – Knin neće biti ukinut novim voznim redom, nego će voziti manje vlakova. Ratković je istaknuo problem što se ta dionica u duljini od 100 km prelazi za 2 sata i 40 minuta, na što je predsjednik Uprave HŽ Infrastrukture rekao da će u jesen početi remont na toj relaciji koji bi trebao biti dovršen u dvije godine.