Ministar Butković na TEN-T Danima: Veća ulaganja u dekarbonizaciju i digitalizaciju, a ne samo u klasičnu prometnu infrastrukturu

Povjerenica Violeta Bulc pozvala je ministre prometa država EU kako bi se otvorila rasprava o ulaganjima na Transeuropskoj prometnoj mreži (TEN-T) i njihovom doprinosu pametnoj, održivoj i sigurnoj mobilnosti, ali i o financiranju prometne infrastrukture kroz budući višegodišnji financijski okvir EU za razdoblje od 2021. do 2027. godine.
Ministri država članica održali su kratke intervencije na ovu temu u okviru Interinstitucionalnog sastanka, a prilikom čega se i ministar Oleg Butković osvrnuo na budućnost financiranja prometne infrastrukture te važnost povezivanja i dovršetak TEN-T mreže, kao jednu od najambicioznijih politika EU.

“Kao najnovijoj državi članici, Republici Hrvatskoj potrebna je snažna i kontinuirana podrška iz proračuna EU, slijedom čega Hrvatska ulaže značajne napore u provedbi i planiranju, a pozitivni koraci i rezultati već su vidljivi.”, rekao je ministar Butković, imajući na umu da je Hrvatska do sada ugovorila 32 projekta u vrijednosti većoj od 3 milijarde kuna samo iz CEF-a, odnosno Instrumenta za povezivanje Europe.
U tom smislu, Hrvatske je potpuno svjesna da svaka država članica mora promijeniti pristup i razmišljanje te se uključiti u planiranje i ulaganja u dekarbonizaciju i digitalizaciju, kao i siguran transport, a ne samo klasične investicije u infrastrukturu, poput cesta i željeznica.

“Danas se u nekim slučajevima mnogo više može učiniti pomoću korištenja inovativnih tehnologija nego klasičnom infrastrukturom.”, pojasnio je ministar Butković.
U tom pogledu, u budućim mogućnostima financiranja, Komisija bi trebala nastaviti napore i povećati fokus na projekte dodane vrijednosti EU koji mogu kombinirati komunikacijske tehnologije, energiju i transport u kohezivnu transportnu politiku.
“Jedno od područja u kojima bi to trebalo dodatno poduprijeti jest mogućnost financiranja brzih punionica za električna vozila na cestama osnovne mreže, gradskih čvorova, osnovnih zračnih luka itd. Korištenje kohezijske omotnice CEF-a trebalo bi gledati multisektorski i ono što je ključno, uz koordinaciju država članica koje se suočavaju sa sličnim izazovima.”, pojasnio je u u svom osvrtu ministar Butković te dodao kako se snažno zalažemo za to da za novo financijsko razdoblje bude osiguran nastavak stopa sufinanciranja do

“Što se tiče instrumenata financiranja, Hrvatska bi još jednom htjela naglasiti da u potpunosti podržavamo nastavak CEF instrumenta kao jednog od najuspješnijih programa u povijesti EU. U sektoru prometa CEF je vrlo dobro prihvaćen, a to se pokazuje sve većim povećanjem broja projekata koji se šalju na pozive. Daljnji koraci trebali bi biti povećanje svijesti o financiranju CEF-a, te još jače razvijanje podrške kroz dijeljenje znanja i mehanizama savjetovanja prema korisnicima. Treba dodatno podržati nastavak inovativnog pristupa kroz CEF BLENDING kako bi se povećala mogućnost korištenja privatnih sredstava u EU projektima.”, rekao je ministar Butković i istaknuo kako sve navedene aktivnosti treba

Podsjetimo, Hrvatska se nalazi na dva koridora TEN-T Osnove mreže – Mediteranskom i Rajna-Dunav koridoru, a zahvaljujući čemu ima mogućnost bespovratnim sredstvima financirati prometne projekte na tim pravcima. Jedan o Instrumenta koji Hrvatska uspješno koristi u sektoru prometa je CEF – Instrument za povezivanje Europe, a kroz koji je na tri dosadašnja Poziva uspješno prijavila i ugovorila 32 projekta u različitim sektorima prometa, od željeznice i lučke infrastrukture do komunikacijskih sustava u cestovnom i zračnom prometu te unutarnje plovidbe, u vrijednosti većoj od 3 milijarde kuna.
Na TEN-T Danima najavljeno je kako će slijedeći CEF poziv za prijavu projekata biti objavljen 16. svibnja ove godine, a na

U Ljubljani je Povjerenica Europske komisije Violeta Bulc najavila i kako će Hrvatska biti domaćin slijedećih TEN-T Dana koji će se održati u prvoj polovini 2020. godine, a kada će Hrvatska također predsjedati Vijećem EU.