Ministri Hajdaš Dončić i Hadžić o koridoru kroz Neum i međudržavnim mostovima Gradiška i Svilaj
Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić sa svojim je suradnicima danas u Ministarstvu primio Damira Hadžića, ministra komunikacija i prometa BiH i njegove pomoćnike na radnom sastanku o prometnom koridoru kroz područje Neuma (BiH), projektu izgradnje međunarodnog mosta RH - BiH preko rijeke Save kod Svilaja te projektu izgradnje međudržavnog mosta RH - BiH preko rijeke Save kod Gradiške.
Bio je to nastavak razgovora od 3. svibnja ove godine i evaluacija aktivnosti koje su oba ministra odredila vezano uz pitanje gradnje prometnog koridora kroz Neum, kao jedno od rješenja povezivanja Hrvatske s krajnjim jugom svoje države.
Ministar Hajdaš Dončić izvijestio je bosanskohercegovačkog kolegu kako su predstavnici Hrvatske do sada imali niz konzultantskih sastanaka sa visokim dužnosnicima Europske komisije, povjerenikom EK za Regionalni razvoj Johannes Hahnom i povjerenicima za promet EK. Iz zajedničkih je pregovaračkih stajališta od strane EK proizišlo kako je gradnja koridora kroz Neum moguća riješi li se bilateralnim Sporazumom između RH i BiH, ali i pod uvjetom da Hrvatska na toj prometnici u dužini od 5,5 kilometara od ulazne do izlazne točke ima tzv. prometni suverenitet. Što znači da kontrola toka prometa bude u jurisdikciji RH, da tu bude prisutna njezina prometne policija, timovi hitne pomoći, vatrogasne službe…
Ministar Hajdaš Dončić je ukazao na činjenicu ulaska RH u EU 1. srpnja 2013., čime teritorij Hrvatske istodobno potaje teritorij EU, te da u tom kontekstu ne možemo o političkim aspektima graničnih prijelaza te izgradnji prometne infrastrukture odlučivati izvan zadanih okvire EU. Sukladno navedenom, za EK je prihvatljiv četverotračni koridor, sa dvije trake u jednom i dvije trake u drugom smjeru sa zatvorenim zvučnim zidovima.
Istodobno, podvukao je ministar Hajdaš Dončić, visoki su predstavnici EK otvorili mogućnost da Hrvatska projekat Pelješkog mosta u određenim projektnim okvirima kandidira za sredstva EU, što bi, kako je naglasio ministar, bilo dugoročno rješenje teritorijalnog povezivanja Hrvatske.
Ministar Hadžić naglasio je kako BiH neće stajati na putu rješavanja povezivanja Hrvatskog teritorija. Istodobno je podvukao kako je interes BiH na naprednom korištenju Luke Ploče za njegovu državnu i njezino gospodarstvo strateško pitanje. Dogovoreno je kako će se do kraja kolovoza formirati ekspertni timovi, sa svake strane po tri stručnjaka, koji bi u konzultacijama s uredom EK do kraja listopada napravili radnu verziju Sporazuma o naprednom korištenju Luke Ploče čime bi se, kako je naglasio ministar Hadžić, definiralo njezino neometano korištenje, odnosno, posebni statusi za BiH.
Pozivajući se na temeljne odredbe Međunarodnog prava i Konvencije Ujedinjenih naroda o pravu mora, ministar Hadžić je naglasio kako ne žele u političkom smislu ugroziti namjere i želju RH u realizaciji prometnih riješena povezivanja krajnjeg juga RH , ali će tražiti ono što pripada BiH te žele zaštiti svoja prava i u tom smislu definirati dogovor o granicama, ali pri tom ne žele zadirati u integritet i teritorijalno povezivanje RH.
Ministar Hadžić vjeruje da je i oko Pelješkog mosta, kao dugoročne opcije, moguće doći do rješenja, ali samo ako se prethodno ispune normativne i zakonske obveze. "Suverenitet BiH ne može biti ugrožen na bilo koji način, kao što ni BiH ne želi ugrožavati bilo čiji suverenitet s druge strane", kazao je.
Hajdaš Dončić rekao je kako Hrvatsku i BiH očekuju bilateralni razgovori, ponovivši kako je hrvatskoj Vladi jedan od prioriteta rješavanje problema povezanosti hrvatskog juga. "To je dosta kompleksno pitanje, ali za to smo i plaćeni, da rješavamo taj problem, to nam je u opisu posla", naglasio je.
Dvojica ministara razgovarali su i oko projekata izgradnje međudržavnih mostova između RH i BiH preko rijeke Save kod Svilaja te kod Gradiške, obzirom da RH ulaskom u EU treba ispuniti postavljene zahtjeve od strane EU, jedan od zahtjeva je izgradnja (minimalno) dva BIP granična prijelaza, a jedan od takvih je na lokaciji Stare Gradiške. Dogovoreno je i da Hrvatske ceste preuzmu obvezu da iz proračuna iduće dvije godine osiguraju po 7,5 milijuna eura, što je i 50 posto vrijednosti mosta kod Gradiške, za gradnju mosta s hrvatske strane i dovršiti taj dio do sredine 2015. godine, kao i izgradnju ceste koja bi taj most povezala s autocestom.
Bio je to nastavak razgovora od 3. svibnja ove godine i evaluacija aktivnosti koje su oba ministra odredila vezano uz pitanje gradnje prometnog koridora kroz Neum, kao jedno od rješenja povezivanja Hrvatske s krajnjim jugom svoje države.
Ministar Hajdaš Dončić izvijestio je bosanskohercegovačkog kolegu kako su predstavnici Hrvatske do sada imali niz konzultantskih sastanaka sa visokim dužnosnicima Europske komisije, povjerenikom EK za Regionalni razvoj Johannes Hahnom i povjerenicima za promet EK. Iz zajedničkih je pregovaračkih stajališta od strane EK proizišlo kako je gradnja koridora kroz Neum moguća riješi li se bilateralnim Sporazumom između RH i BiH, ali i pod uvjetom da Hrvatska na toj prometnici u dužini od 5,5 kilometara od ulazne do izlazne točke ima tzv. prometni suverenitet. Što znači da kontrola toka prometa bude u jurisdikciji RH, da tu bude prisutna njezina prometne policija, timovi hitne pomoći, vatrogasne službe…
Ministar Hajdaš Dončić je ukazao na činjenicu ulaska RH u EU 1. srpnja 2013., čime teritorij Hrvatske istodobno potaje teritorij EU, te da u tom kontekstu ne možemo o političkim aspektima graničnih prijelaza te izgradnji prometne infrastrukture odlučivati izvan zadanih okvire EU. Sukladno navedenom, za EK je prihvatljiv četverotračni koridor, sa dvije trake u jednom i dvije trake u drugom smjeru sa zatvorenim zvučnim zidovima.
Istodobno, podvukao je ministar Hajdaš Dončić, visoki su predstavnici EK otvorili mogućnost da Hrvatska projekat Pelješkog mosta u određenim projektnim okvirima kandidira za sredstva EU, što bi, kako je naglasio ministar, bilo dugoročno rješenje teritorijalnog povezivanja Hrvatske.
Ministar Hadžić naglasio je kako BiH neće stajati na putu rješavanja povezivanja Hrvatskog teritorija. Istodobno je podvukao kako je interes BiH na naprednom korištenju Luke Ploče za njegovu državnu i njezino gospodarstvo strateško pitanje. Dogovoreno je kako će se do kraja kolovoza formirati ekspertni timovi, sa svake strane po tri stručnjaka, koji bi u konzultacijama s uredom EK do kraja listopada napravili radnu verziju Sporazuma o naprednom korištenju Luke Ploče čime bi se, kako je naglasio ministar Hadžić, definiralo njezino neometano korištenje, odnosno, posebni statusi za BiH.
Pozivajući se na temeljne odredbe Međunarodnog prava i Konvencije Ujedinjenih naroda o pravu mora, ministar Hadžić je naglasio kako ne žele u političkom smislu ugroziti namjere i želju RH u realizaciji prometnih riješena povezivanja krajnjeg juga RH , ali će tražiti ono što pripada BiH te žele zaštiti svoja prava i u tom smislu definirati dogovor o granicama, ali pri tom ne žele zadirati u integritet i teritorijalno povezivanje RH.
Ministar Hadžić vjeruje da je i oko Pelješkog mosta, kao dugoročne opcije, moguće doći do rješenja, ali samo ako se prethodno ispune normativne i zakonske obveze. "Suverenitet BiH ne može biti ugrožen na bilo koji način, kao što ni BiH ne želi ugrožavati bilo čiji suverenitet s druge strane", kazao je.
Hajdaš Dončić rekao je kako Hrvatsku i BiH očekuju bilateralni razgovori, ponovivši kako je hrvatskoj Vladi jedan od prioriteta rješavanje problema povezanosti hrvatskog juga. "To je dosta kompleksno pitanje, ali za to smo i plaćeni, da rješavamo taj problem, to nam je u opisu posla", naglasio je.
Dvojica ministara razgovarali su i oko projekata izgradnje međudržavnih mostova između RH i BiH preko rijeke Save kod Svilaja te kod Gradiške, obzirom da RH ulaskom u EU treba ispuniti postavljene zahtjeve od strane EU, jedan od zahtjeva je izgradnja (minimalno) dva BIP granična prijelaza, a jedan od takvih je na lokaciji Stare Gradiške. Dogovoreno je i da Hrvatske ceste preuzmu obvezu da iz proračuna iduće dvije godine osiguraju po 7,5 milijuna eura, što je i 50 posto vrijednosti mosta kod Gradiške, za gradnju mosta s hrvatske strane i dovršiti taj dio do sredine 2015. godine, kao i izgradnju ceste koja bi taj most povezala s autocestom.