FAIRway Danube 2




Općenito o projektu
 
Višekorisnički projekt „FAIRway Danube 2 (FD2) - budući koraci za unaprjeđenje plovidbe na Dunavu“ odobren je za EU sufinanciranje putem Instrumenta za povezivanje Europe (CEF) krajem 2023. godine.
 
FAIRway Danube 2 je nastavak FAIRway Danube (https://www.vodniputovi.hr/eu-projekti/fairway/),  multi-korisničkog projekta transnacionalne suradnje sa ukupno osam projektnih partnera iz šest podunavskih zemalja (Austrija, Slovačka, Mađarska, Hrvatska, Rumunjska i Bugarska) koji se provodio u razdoblju od 2015. do 2021. godine.

Projekt FAIRway Danube je započeo s ambicioznim ciljem poboljšanja uvjeta plovnog puta duž cijelog Dunava. Dug popis planiranih aktivnosti ubrzo je doprinio putu do uspjeha s nizom značajnih prekretnica u usklađivanju informacija o plovnom putu i standarda usluga na Dunavu, a sve zahvaljujući intenzivnom angažmanu EU-a i predstavnika administracija za vodne putove duž Dunava. Uz studiju izvedivosti za sanaciju prevodnice Gabčikovo 2015. g., izradu nacionalnih akcijskih planova i izvješća o stanju plovnog puta u pojedinim podunavskim zemljama, kroz projekt FAIRway Danube postigli su se veliki uspjesi u Austriji, Bugarskoj, Hrvatskoj, Mađarskoj, Rumunjskoj i Slovačkoj. U sklopu projekta instalirano je i pušteno u rad 37 mjernih postaja, 5 plovila za snimanje plovnog puta i 4 plovila za obilježavanje plovnog puta. Na temelju modela WAMS - sustava za upravljanje vodnim putovima - razvijenog od strane austrijskog viadonau, pokrenut je i transnacionalni sustav praćenja plovnih putova WAMOS.

Uspješni projekti upućuju na uspjehe, a izvanredni utiru put daljnjim uspjesima. Imajući u vidu potrebu za nastavkom dosadašnje suradnje kao i za harmonizacijom podataka i aktivnosti administracija nadležnih za vodne putove, projektom FAIRway Danube 2 planirano je sljedeće:
 
  • Provedba redovnog transnacionalnog praćenja stanja plovnog puta,


 
  • Nabava senzora za mjerenje vodostaja, dubina plovnog puta i visina prolaza ispod mostova,
  • Nadogradnja nacionalnih sustava za upravljanje plovnim putovima (WAMS) i transnacionalnog sustava za praćenje plovnih putova (WAMOS) kako bi se povećala njihova izvedba i učinkovitost te poboljšalo pružanje informacija registriranim korisnicima,
 

 
  • Povećanje broja dana obuhvaćenih prognozom vodostaja - ključni alat za logističare,
  • Testiranje fleksibilnih infrastrukturnih elemenata (usidrenih barži) u Austriji, Hrvatskoj, Rumunjskoj i Bugarskoj. Ovaj jedinstveni pristup pružit će neinvazivno, gotovo prirodno rješenje za razdoblja niske razine vode, jer se može koristiti za fleksibilan utjecaj na dubinu plovnog puta. Na taj način poboljšat će se pouzdanost unutarnje plovidbe bez trajnog utjecaja na staništa i ekosustave,
 

 
  • Modernizacija postojećih privezišta u Austriji i Rumunjskoj radi poboljšanja infrastrukture, posebno u smislu sigurnosti i mobilnosti posade te ulaganje u zelena energetska rješenja za napajanje s obale na svakom mjestu privezivanja,
  • Razvoj planova za dodatna ulaganja u privezišta u Austriji, Slovačkoj i Hrvatskoj.

Ovaj će projekt također doprinijeti provedbi Fairway Rehabilitation and Maintenance Master Plana koji je usvojilo 10 ministara prometa za podunavskih zemalja u lipnju 2022., a koji se također spominje u Radnom planu koridora Rajna-Dunav europskog koordinatora.
 
Poveznica na mrežnu stranicu projekta: https://www.viadonau.org/en/company/project-database/fairway-danube-ii/fairway-danube-ii
 

Partneri i korisnici



Austrija: Savezno ministarstvo za klimatske akcije, okoliš, energiju, mobilnost, inovacije i tehnologiju (BMK) i viadonau - austrijska uprava za vodne putove (viadonau),
 
Mađarska: Ministarstvo graditeljstva i prometa (EKM) i Administracija za vodno gospodarstvo (OVF),
 
Slovačka: Slovačko vodoprivredno poduzeće (SVP),
 
Hrvatska: Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture (MMPI) i Lučka uprava Vukovar (LUV),
 
Bugarska: Agencija za istraživanje i održavanje rijeke Dunav (IAPPD),
 
Rumunjska: Riječna uprava donji Dunav Galac (AFDJ) i Administracija za plovne kanale (ACN).
 
Ključne činjenice
Trajanje projekta: travanj 2023. - prosinac 2027.
Proračun projekta: 23,4 milijuna eura
Udio sufinanciranja Europske unije (CEF): 19,6 milijuna eura
 
Kontakt
Andreas Bäck (koordinator projekta)
via donau - Österreichische Wasserstraßen-
Gesellschaft mbH Donau-City-Straße 1, A-1220 Beč, Austrija
Tel: +43 (0) 50 4321 1609
Email: andreas.baeck[at]viadonau.org
 
Lidija Hubalek (nacionalni koordinator projekta)
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture
Parobrodarska 3, 32000 Vukovar, Hrvatska
Tel: +385 (32) 445 051
Email: Lidija.Hubalek[at]mmpi.hr
 
Sufinancira Europska Unija. Izraženi stavovi i mišljenja autora ne odražavaju nužno stavove Europske unije ili Europske izvršne agencije za klimu, infrastrukturu i okoliš (CINEA). Europska unija niti CINEA nisu odgovorni za iste.