Reforma sustava obrazovanja pomoraca u Republici Hrvatskoj

Poštovani kolege pomorci,

Uvažavajući činjenicu kako je 2010. godinu Međunarodna pomorska organizacija proglasila godinom pomoraca, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture je potaknulo konačno rješavanje pitanja stjecanja najviših zvanja u pomorstvu.

Kako propisuje važeći Pravilnik o zvanjima i svjedodžbama o osposobljenosti pomoraca, za stjecanje najviših svjedodžbi o osposobljenosti na brodovima od 3000 BT ili većim, odnosno odgovarajućih svjedodžbi u službi stroja, za isto je potrebno završiti sveučilišni preddiplomski studij nautičkog/brodostrojarskog smjera, u trajanju od najmanje dvije godine.

U smislu pronalaženja najučinkovitijeg rješenja za hrvatske pomorce, a na česta traženja udruga pomoraca, brodara i posrednika pri zapošljavanju, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture je počelo razmatrati uvođenje reforme sustava obrazovanja pomoraca u Republici Hrvatskoj, koja bi omogućila stjecanje najviših zvanja i bez visokoškolske naobrazbe.

Pored takvog alternativnog modela školovanja, zadržao bi se i postojeći, tradicionalni način stjecanja najviših zvanja na brodu.
Na inicijativu Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, do sada su održana dva sastanka na kojima su sudjelovali svi relevantni pomorski subjekti (pomorska učilišta, sindikati, brodari, udruge pomoraca, poslodavaca i dr.).

Na javnoj raspravi održanoj u Splitu dana 05. ožujka 2010. godine sudionici su izrazili svoje mišljenje o početku provođenja reforme sustava obrazovanja pomoraca u Republici Hrvatskoj. Po završetku rasprave, odlučeno je da se izradi prijedlog alternativnog modela školovanja, koji će omogućiti stjecanje najviših zvanja i bez visokoškolske naobrazbe, uz uvjete završene srednje pomorske škole, položenog časničkog ispita, te s određenom plovidbenom službom u svojstvu časnika.

Na sastanku održanom dana 17. svibnja 2010. godine razmotren je prijedlog programa izrađenog od strane Udruge pomorskih učilišta Republike Hrvatske. Prema prijedlogu, program bi se odvijao u 2 modula, svaki u trajanju od 3 mjeseca. Po njegovom završetku, polaznik bi polagao ispite, te bi time stekao određene ECTS bodove, koji bi mu mogli poslužiti pri daljnjem nastavku visokoškolskog obrazovanja, u kojem slučaju bi mu se isti i priznali. Temeljem položenih ispita i odgovarajućeg plovidbenog staža, kandidati bi mogli pristupiti ispitu pri lučkoj kapetaniji za stjecanje zvanja prvog časnika na brodu od 3000 BT ili većeg, te zapovjednika broda od 3000 BT ili većeg, odnosno drugog časnika stroja na brodu sa strojem porivne snage od 3000 kW ili jačim, te upravitelja stroja na brodu sa strojem porivne snage od 3000 kW ili jačim.

Kako je predmetni sustav u izradi, željeli bismo dobiti povratnu informaciju upravo od Vas pomoraca, u odnosu na predloženi sustav stjecanja najviših zvanja, te predloženi program koji se nalazi u privitku. U tu svrhu, molimo Vas da ispunite Anketni upitnik, kako biste nam dali Vaše prijedloge i mišljenja, a koje ćemo pažljivo razmotriti i uvažiti , te na taj način zajednički izgraditi optimalan sustav.

Vjerujemo da će svi naši napori za donošenjem novih mjera dodatno ojačati položaj hrvatskih pomoraca.
Želim Vam mirno more i sretan povratak Vašim obiteljima.

DRŽAVNI TAJNIK ZA MORE
Kap. Mario Babić