Državni tajnik Gospočić sudjelovao na neformalnom vijeću ministara nadležnih za promet

Slika /slike/foto 3_21/foto dtGOSPOCIC 30-3_21/nsl dtGOSPOCIC 30-3_21.jpg
Državni tajnik za željeznicu, dr. sc. Alen Gospočić sudjelovao je u utorak, 30. ožujka 2021. godine, na virtualnom neformalnom vijeću ministara prometa koje je organiziralo portugalsko predsjedništvo Vijećem Europske unije. Sastanak je bio posvećen temi željeznica te doprinosu željezničkog sektora u postizanju ciljeva Europskog zelenog plana i klimatske neutralnosti do 2050. godine, dok je glavna tema sastanka bila kako povećati udio željezničkog prijevoza u ukupnom prijevozu tereta i putnika, odnosno kako postići preusmjeravanje tereta i putnika s oblika prijevoza koji više zagađuju na željeznicu te pritom osigurati poštenu tržišnu utakmicu između različitih grana prometa.

Navedenom raspravom ministri i ministrice prometa poslali su jasnu političku poruku da je potrebno iskoristiti potencijalne prednosti željezničkog prometa, kao što je potencijal za smanjenje CO2 emisija, istaknuvši pritom kako bi se trebala provoditi aktivna prometna politika s ciljem preusmjeravanja tereta s cesta na željeznice.
 
Državni tajnik Gospočić u svojem je izlaganju istaknuo kako je jedan od temeljnih uvjeta za dostizanje ciljeva Europskog zelenog plana postavljenih za željeznički sektor osiguravanje dostatnog financiranja za željeznice te da će Hrvatska, kako bi povećala udio željezničkog prijevoza, trebati puno više sredstava od razvijenijih država. Izrazivši zadovoljstvo činjenicom da su potrebe željezničkog prometa konačno prepoznate u trenutnim EU financijskim mehanizmima, državni tajnik je naglasio kako je Vlada Republike Hrvatske u potpunosti posvećena razvoju željezničkog sustava te će sljedećih desetak godina biti posvećeno kompletnoj reformi željezničkog sustava s ukupnim ulaganjima od oko 4,4 milijarde eura, što će se većinom financirati EU sredstvima. "Ulaže se i u modernizaciju željezničkih vozila te se do 2024. godine planira nabava približno 40 novih elektromotornih vlakova, dok se dugoročno planira nabava gotovo 60 novih hibridnih vlakova na pogon na baterije ili vodik", istaknuo je državni tajnik Gospočić.
 
Predsjedavajući portugalski ministar Pedro Nuno Santos istaknuo je kako je rasprava o politikama za željeznički sektor u Europi jako bitna te da, iako i drugi oblici prometa povećavaju svoju učinkovitost u pogledu očuvanja okoliša, ne postoji ozbiljna održiva prometna politika bez željeznica. Također je naglasio ulogu koju željeznica ima iz perspektive ekonomskog razvoja osvrćući se na sigurnosnu perspektivu željeznice kao jednog od najsigurnijih oblika kopnenog prometa te na njezinu socijalnu i kulturološku ulogu u poboljšanju kvalitete života.
 
Povjerenica Europske komisije za promet Adina Vălean istaknula je kako je predanost Komisije razvoju željezničkog prometa vidljiva kroz inicijativu proglašenja 2021. godine Europskom godinom željeznice, kao i kroz ključnu ulogu koju željeznica zauzima u Strategiji za održivu i pametnu mobilnost usvojenoj u prosincu prošle godine. U svom je izlaganju najavila kako će Komisija uskoro predstaviti Akcijski plan za poticanje međunarodnog putničkog prijevoza naglasivši pritom kako je potrebno ukloniti preostale zapreke za daljnju liberalizaciju sektora.
 
Većina država članica u svojim je izlaganjima istaknula važnost dostatnog financiranja željeznica u cilju unapređenja infrastrukture, voznog parka, digitalizacije, interoperabilnosti i inovacija te su naglasile kako je potrebno staviti korisnike (putnike i poduzeća) i njihove potrebe u središte prilikom osmišljavanja željezničke politike.

Vijesti iz medija