Za rješavanje željezničko-cestovnih prijelaza 730 milijuna kuna

Slika /arhiva/PrjelazPrekoPruge_001.jpg

Na 1.029 željezničko-cestovnih prijelaza u sljedećih 15 godina treba uložiti oko 730 milijuna kuna, stoji u prijedlogu Programa rješavanja željezničko-cestovnih prijelaza u Republici Hrvatskoj kojeg je izradilo Ministarstvo mora, turizma, prometa i razvitka, a u jesen će ga uputiti na mišljenje i prihvaćanje svim županijama i Gradu Zagrebu, a potom na donošenje hrvatskoj Vladi.

Na mreži Hrvatskih željeznica (HŽ) ukupne dužine 2.756 km nalazi se 1.556 željezničko-cestovnih prijelaza u razini (ŽCPR-a), od kojih je 65 pješačkih prijelaza. Svi ŽCPR-i osigurani su na zakonskim propisima predviđene načine i to cestovnim prometnim znacima  i trokutom preglednosti (70,1%) te uređajem osiguranja (automatskim – svjetlosno-zvučni signali sa ili bez polubranika i mehaničkim uređajem – branicima), što se ne može smatrati zadovoljavajućim.

ŽCPR-i predstavljaju potencijalno prometne točke visokog rizika na kojima se u prosjeku događa 5-7 izvanrednih događaja mjesečno s uglavnom najtežim posljedicama i kao takvi predstavljaju aktualan problem sigurnosti prometa u Hrvatskoj. Problem nije karakterističan samo za našu zemlju, već je znakovit i za prometne sustave drugih zemalja.

Uzroci izvanrednih događaja su u pravilu propusti vozača cestovnih vozila (oko 98%), što ukazuje i na njihov izrazito nizak stupanj poštivanja propisa, pa je osim tehničkog rješavanja ove problematike predviđene ovim Programom, neophodno paralelno obavljati pooštrene mjere kontrole u cestovnom prometu, uz odgovarajuće sankcioniranje takvih vozača, ali i sustavne aktivnosti na edukaciji vozača i pučanstva općenito.

Od ukupnog broja ŽCPR-a na mreži HŽ-a (1.556), može se smatrati sukladno važećim propisima definitivno riješenih njih 527, iz čega proizlazi da je na 1.029 ŽCPR-u potreban angažman u cilju postizanja konačnog tj. definitivnog rješenja. Za sustavno i kontinuirano provođenje aktivnosti zacrtanih Programom na rješavanju željezničko- cestovnih prijelaza predviđa se osnivanje organizacijske jedinice u sastavu HŽ-Infrastrukture u funkciji voditelja projekta koja bi bila zadužena za neposrednu koordinaciju realizacije Programa.

Program za potpuno rješenje svih prijelaza predviđa ukidanje 356 prijelaza s kojih bi se promet preusmjerio na jedan od susjednih željezničkih prijelaza, dok bi se potpuno ukinulo 38 prijelaza. Polubranicima bi se dopunilo 39 prijelaza, a na 154 mjesta će se uz polubranike ugraditi i svjetlosno te zvučno upozorenje. Na 316 prijelaza ugradit će se zvučno i svjetlosno upozorenje, a na njih 56 uredit će se trokut preglednosti. Denivelacija, odnosno izgradnja podvožnjaka kao najkvalitetnije, ali i najskuplje rješenje predviđa se na 70 mjesta.

Kako je ovaj projekt vrlo složen i skup zahvat predviđeno je rješavanje prijelaza u razini u razdoblju 2005 - 2015. godine, a za denivelacije od 2005 - 2019. godine. Za ovu godinu je već osigurano 75 milijuna kuna za taj program.

Osnovni i trajni financijski izvori namijenjeni za financiranje ovog Programa bila bi  sredstva državnog proračuna, Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa koji se financira od strane stručnih organizacija i osiguravajućih kuća, kreditna sredstva i ostala sredstva poput onih iz predpristupnih fondova EU ili međunarodnih donacija.



Vijesti iz medija