Vlada RH uputila Hrvatskom saboru na potvrđivanje Međunarodnu konvenciju o nadzoru štetnih sustava protiv obraštanja brodova

Slika /arhiva/vladaRH.gif

Hrvatska je Vlada na današnjoj sjednici uputila po hitnom postupku u saborsku proceduru na potvrđivanje Međunarodnu konvenciju o nadzoru štetnih sustava protiv obraštanja brodova.

Cilj ove Konvencije, usvojene u okviru Međunarodne pomorske organizacije u listopadu 2001. godine, je ukloniti ili ograničiti upotrebu štetnih sustava koji se koriste protiv obraštanja brodskog dna nepoželjnim organizmima. Znanstvene studije su pokazale da ti sustavi (premazi, boje, površinska obrada idr.) često sadrže toksične smjese, štetne za okoliš i ljudsko zdravlje.

Stoga ova Konvencija nameće obvezu državama-strankama Konvencije da zabrane ili ograniče upotrebu štetnih sustava protiv obraštanja na brodovima pod njihovom zastavom ili plove pod njihovom nadležnošću, kao i na brodovima koji ulaze u luke, brodogradilišta ili odobalne terminale na njihovom području.

Konvencija će se primjenjivati na sve vrste plovila, uključujući nepomične i plutajuće platforme i plutajuće proizvodne, skladišne i iskrcajne jedinice, osim na ratne brodove i javne brodove koji se koriste u nekomercijalne svrhe.

U Dodatku 1. Konvencije navedeni su sustavi čije je korištenje zabranjeno ili čija se primjena ograničava. Popis će se po potrebi nadopunjavati, prema posebnom postupku određenom u Konvenciji.

Svi brodovi u međunarodnoj plovidbi, od 400 BRT-a ili više, moraju posjedovati Međunarodnu svjedodžbu o sustavu protiv obraštanja, kojom se potvrđuje da sustav čija je primjena zabranjena ili ograničena prema Konvenciji nije korišten tijekom ili nakon izgradnje broda, ili ako je bio korišten da je odstranjen ili neutraliziran.

Brodovi manje tonaže, ali dužine od 24 m ili veće, koji su u međunarodnoj plovidbi, moraju imati ovjerenu Deklaraciju o sustavu protiv obraštanja.

Konvencijom su predviđene inspekcijske provjere i pregledi brodova radi otkrivanja kršenja Konvencije, utvrđeni načini i slijed postupaka u slučajevima kada se otkrije kršenje, te dužnost stranaka Konvencije da pokrenu postupke i sankcioniraju prekršitelje u skladu sa svojim zakonodavstvom, u kojemu propisane sankcije moraju po svojoj oštrini obeshrabriti kršenje Konvencije.    

Konvencija će stupiti na snagu kada je potvrdi najmanje 25 država, čija trgovačka flota čini najmanje 25% svjetske flote. Taj uvjet još nije ispunjen (Konvenciju je potvrdilo 16 država s ukupno 17% svjetske trgovačke flote), ali se očekuje da će do 2008. biti ostvaren.

EU je svojom Direktivom iz 2003. godine pozvala države članice EU na što hitniju ratifikaciju Konvencije, te je tom Direktivom zabranila korištenje sustava  protiv obraštanja sa štetnim organskim spojevima na svim brodovima koji plove pod zastavom država članica EU, od 1. srpnja 2003. i koji ulaze u luke EU, od 1. siječnja 2008.

Donošenjem predloženog zakona, kao oblika pristupanja Republike Hrvatske ovoj Međunarodnoj konvenciji upotpunjuje se cjelina mnogostranih ugovora kojih RH mora biti stranka, u postupku usklađivanja našeg pomorskog zakonodavstva s pravnom stečevinom EU i stvara se osnova za uvođenje posebnih mjera nadzora i zabrane ulaska u hrvatske luke brodovima koji koriste navedene štetne sustave, a time se poduzima još jedan značajan korak u cilju adekvatne zaštite Jadrana.



Pisane vijesti