Vlada: Izmjene i dopune Pomorskog zakonika

Slika /arhiva/VRH-ulaz.jpg

Vlada je na današnjoj sjednici uputila u saborsku proceduru izmjene i dopune Pomorskog zakonika kojima se omogućava pomorcima odlazak u prijevremenu starosnu mirovinu s navršenih 60 godina života i najmanje 15 godina plovidbenog staža.

Ovim bi se pomorcima osigurali blaži uvjeti stjecanja prava na prijevremenu starosnu mirovinu, a što je opravdano jer nakon 60 godina života u najvećem broju slučajeva ne mogu ishoditi zdravstvenu svjedodžbu koja je uvjet za ukrcaj na brod.

Osim ovog pitanja, izmjenama i dopunama Pomorskog zakonika dovršava se proces tkz. Socijalne reforme za pomorce i to u pitanju poreznog oslobođenja za pomorce. Također, provodi se preostalo usklađivanje sa pravnom stečevinom EU.

Slično kao i u drugim pomorskim državama i kod nas su pomorci oslobođeni plaćanja poreza na dohodak ako provedu više od 183 dana godišnje u inozemstvu. Po novim izmjenama, pomorcima u međunarodnoj plovidbi bi se dio od 183 priznata dana, koje su mogli koristiti za put do broda, liječenje ili usavršavanje u inozemstvu, ali ih nisu iskoristili, mogao prebaciti u sljedeću godinu.

Dosadašnjim Pomorskim zakonikom brodari u međunarodnoj plovidbi u cijelosti su oslobođeni plaćanja poreza na dobit, a ovim izmjenama predlaže se, po uzoru na druge europske pomorske države, uvođenje poreza po tonaži.

Način obračuna poreza po tonaži s iznosima koji se plaćaju preuzet je iz modela istovrsnog poreza kakav je usvojen u Cipru i potvrđen od Europske komisije. Porez po tonaži obračunava se tako da se na svakih 100 jedinica neto tonaže broda koji sudjeluje u sustavu plaćanja ove vrste poreza plaća određeni iznos.

Međutim, uvođenje ovog poreza daje dodatne instrumente za poticaj razvoja kvalitetnog brodarstva kroz koje se osigurava i obveza brodara da na svoje brodove ukrcavaju hrvatske pomorce radi odrađivanja vježbeničkog staža, nakon čega se značajno povećava konkurentnost tih pomoraca na svjetskom tržištu radne snage.

Predloženo je da brodar gubi pravo na tonažni porez u odnosu na određeni brod i postaje obveznik plaćanja poreza na dobit u slučaju ako brod koji je prijavljen u sustav poreza po tonaži bude u tri godine dva puta zaustavljen jer ne udovoljava standardima sigurnosti, zaštite okoliša ili životnih i radnih uvjeta pomoraca.

Zakonom se propisuje i oslobođenje od plaćanja poreza po odbitku za određene vrste usluga koje su vezane za financiranje i iskorištavanje brodova. Naime, u skladu s međunarodnom praksom u brodarstvu i činjenicom da ovaj porez po stopi od 20 posto služi suzbijanju izbjegavanja plaćanja poreza na dobit, isti se ne bi trebao odnositi na plaćanje određenih usluga vezanih za financiranje i iskorištavanje brodova u međunarodnoj plovidbi koje brodari u međunarodnoj plovidbi po samoj prirodi svog posla i činjenici da se radi o globalnoj industriji koriste u raznim zemljama.



Pisane vijesti