Vlada: Izmjenama PZ-a sustav osiguranja i za pomorce na brodovima pod stranim zastavama

Slika /arhiva/hr-adm92.jpg

Vlada je na današnjoj sjednici Saboru predložila da izmijeni Pomorski zakonik, što bi omogućilo da u jedinstveni socijalni, radni i porezni pravni sustav Republike Hrvatske i to po stimulativnim uvjetima uđu i hrvatski pomorci koji plove na stranim brodovima.

Hrvatska ima oko 32 tisuće pomoraca, mirovinsko i zdravstveno osiguranje riješeno je za njih oko šest tisuća koji plove u kabotaži ili u međunarodnim vodama na hrvatskim brodovima, dok njih 26 tisuća koji plove na stranim brodovima nisu osigurani, rekao je ministar Božidar Kalmeta.

Predloženim izmjenama i tih 26 tisuća hrvatskih pomoraca u međunarodnoj plovidbi izjednačilo bi se u pravima s onima koji plove na domaćim brodovima, te bi time bili stvoreni preduvjeti da se oni i članovi njihovih obitelji uključe u sustav mirovinskog i zdravstvenog osiguranja.

Ovaj dio reforme koji će riješiti status pomoraca po uzoru na EZ dolazi u pravi čas jer se u praksi sve više osjeća nedostatak pomoraca za hrvatsku flotu, a s druge strane Hrvatska je pred ulazom u Europsku zajednicu i prilagođava svoje propise njenoj pravnoj stečevini. Pomorskim zakonikom djelomično su primijenjene Smjernice Zajednice u pogledu olakšica za brodare, a ovim se izmjenama i dopunama implementira i dio Smjernica koji se odnosi na olakšice pomorcima.

Nadalje, kroz izmjene Pomorskog zakonika osigurava se primjena Konvencije o zapošljavanju i raspoređivanju pomoraca iz 1996. godine koju je Republika Hrvatska ratificirala 2005. godine., na način da se predviđa mogućnost da poslove posredovanja pri zapošljavanju pomoraca na domaćim i stranim brodovima obavljaju pravne osobe koje udovoljavaju uvjetima koji će se, sukladno Konvenciji, definirati podzakonskim propisom.

Naime, danas gotovo 30 000 hrvatskih pomoraca plovi na brodovima strane državne pripadnosti, na koje se ukrcavaju putem različitih pomorskih agencija ili brodara u Hrvatskoj i inozemstvu, a čiji rad nije uređen hrvatskim zakonodavstvom. Na taj se način osigurava s jedne strane učinkovit pristup hrvatskih pomoraca svjetskom tržištu rada, ali pod nadziranim uvjetima, što omogućava dodatnu sigurnost i zaštitu prava  pomoraca.

Cjelovit Pomorski zakonik donesen je u prosincu 2004. godine i uređuje sve značajnije javnopravne i imovinskopravne odnose povezane s morem, pomorskom plovidbenom djelatnošću i pomorskim brodovima. Donošenjem Zakonika hrvatski je zakonodavac slijedio pomorsku politiku Europske Zajednice koja je shvatila značenje pomorskog prometa u uvjetima globalizacije, pa zbog gospodarskih razloga, sigurnosti plovidbe i obrane od terorizma, želi privući  sigurno i profitabilno brodarstvo natrag pod domaće zastave država članica.  To se može ostvariti samo na način da se u zakonodavstvima zemalja članica EZ brodarstvu stvore isti uvjeti poslovanja kakve imaju brodari pod zastavama pogodnosti.

Nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Pomorskog zakonika-konačni prijedlog Zakona



Pisane vijesti