Hrvatska može zaštititi interese domaćih brodara

Slika /arhiva/nasl..jpg

Po ulasku u Europsku uniju Hrvatska će morati otvoriti natječaje za unutarnji pomorski prijevoz za sve brodare iz zemalja EU-a, no, postoje načini pomoću kojih se pritom mogu zaštititi interesi domaćih prijevoznika, rečeno je na današnjem predstavljanju rezultata studije o pristupu tržištu, državnim potporama i kabotaži u pomorskom prometu.

Studiju je u sklopu predpristupnog programa PHARE 2005. izradila konzultantska kuća European Consultants organization (ECO). Vrijednost studije je 178,6 tisuća eura, a uz Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture njezin korisnik je i Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja.

Hrvatska u međunarodnim natječajima može zaštititi Jadroliniju i druge brodare tako da unutar jednog postupka javne nabave grupira veći broj linija, posebno sezonskih, rekao je voditelj izrade studije Guido Van Meel. Na taj bi način, kazao je, eliminirala konkurenciju iz Italije i Grčke, jer tamošnji brodari ne bi imali dovoljno brodova za pokriti sve linije.

Za linije na kojima plove manji brodovi, Hrvatska ima pravo tražiti posebne uvjete kao što su hrvatska posada i znanje hrvatskog jezika za službene osobe koje komuniciraju s posadom.

U pogledu poticaja rekao je da Hrvatska ima pravo subvencionirati gradnju novih brodova "bijele flote" s 10 posto troškova gradnje, ali da o tome mora obavijestiti Europsku komisiju koja u pravilu odobrava takve aranžmane.

Van Meel smatra da bi bilo zanimljivo istražiti bi li Vlada mogla dopustiti Jadroliniji povećanje cijena za turiste u vrijeme turističke sezone kako bi namaknula više sredstava za svoj rad. Pritom bi, kaže, trebalo izbjeći "kažnjavanje" lokalnog stanovništva i uvesti popuste za otočane. U slučaju Korzike i otoka Reunion, EU je u potpunosti prihvatila ovo načelo, dodao je.

Državni tajnik za more Branko Bačić izvijestio je da je u pomorstvo godišnje usmjereno 550 milijuna kuna potpora od čega subvencije u javni linijski pomorski prijevoz na 47 naseljenih otoka iznose 350 milijuna kuna, no one će do kraja godine zbog povećanja cijene godiva narasti na 450 milijuna kuna.

Značajnu potporu od 40 milijuna kuna država je usmjerila u uspostavu feeder servisa, odnosno prijevoz kontejnera manjim brodovima iz većih u manje luke. Potpore se daju i za obnovu ribarske i izletničke flote, a u obliku oslobađanja od poreza na dobit i brodarima koji plove u međunarodnoj plovidbi.

Svim tim mjerama, zaključio je Bačić, država nastoji pomoći brodarima da spremno dočekaju konkurenciju iz EU-a.

(Hina)



Pisane vijesti