- Objavljeno: 06.09.2019.
Državni tajnik Josip Bilaver na predstavljanju bespilotnog zrakoplovnog sustava za nadzor Jadrana
Bespilotni zrakoplovni sustav velikog dometa kojim će se nadzirati sigurnost i čistoća Jadrana predstavljen je u petak u Zračnoj luci na Braču, a državni tajnik Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Josip Bilaver tom je prigodom istaknuo kako se Hrvatska nalazi među prvim zemljama Europske unije koja koristi bespilotne letjelice, realizirane kroz suradnju s Europskom agencijom za pomorsku sigurnost (EMSA) i koje imaju tako napredan sustav za nadzor, traganje i spašavanje na moru: "Ovo je eksperimentalni program. Želja nam je da u budućnosti imamo tijekom cijele godine te letjelice na raspolaganju jer se ova tehnologija pokazala iznimno uspješnom i korisnom za lučku kapetaniju i ostale agencije i sudionike traganja i spašavanja na moru.". - rekao je državni tajnik Bilaver i dodao kako je troškove za te letjelice snosila EMSA, a Hrvatska samo logistički dio.
Pomoćnik ministra, kap. Siniša Orlić, ispred Uprave sigurnosti plovidbe resornog Ministarstva istaknuo je kako su danas predstavljene letjelice budućnost nadzora na Jadranskome moru, kao i na svim morima: "Ovo je multifunkcionalna letjelica koja se može koristiti kod traganja i spašavanja na moru, kod inspekcijskih pregleda, kod ustanovljavanja onečišćenja, zatim kod otkrivanja prekršitelja na moru, detekcije požara na otocima i priobalju.". - rekao je kap. Orlić te istaknuo kako je letjelica opremljena senzorima kojima je moguće detektirati čak i vrstu pogonskoga goriva pojedinih brodova na moru.
Riječ je o bespilotnom zrakoplovnom sustavu tipa "Schiebel Camcopter S-100" koji, kako je objašnjeno, čini upravljačka jedinica sa zemlje i zrakoplov s okomitim uzlijetanjem i doletom do 100 km. Bespilotni zrakoplov konstruiran je za šest sati leta i opremljen je najsuvremenijom senzorskom opremom koja mu omogućuje dnevni i noćni rad.
Koordinator bespilotnih letjelica ispred Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Šime Marušić, istaknuo je kako letjelice mogu uočiti brod na moru, na udaljenosti do 57 kilometra te da u zraku mogu neprekidno provesti šest sati, dok je operater letjelicama, Mihajlo Vojvodić rekao da optika kojom je letjelica opremljena, s visine od 900 metra može na nekom brodu uvećati znamenku, slovo ili simbol fontovske veličine od svega 30-ak centimetara: "Ove letjelice imaju iznimne tehnološke sposobnosti jer mogu polijetati i po kiši i po vjetru i videoradom su u stanju identificirati objekt na moru i uočiti čovjeka u moru pri traganju i spašavaju.". - rekao je operater Vojvodić te dodao da letjelice mogu poslužiti i prilikom identificiranja mjesta na kojima je buknuo požar.
Uvođenjem bespilotnih zrakoplova radi potpore sigurnoj plovidbi i zaštiti mora od onečišćenja u redovitu primjenu, Republika Hrvatska svrstava se među prve članice Europske unije koja su realizirale primjenu tog sustava, priopćeno je iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. Projekt implementacije sustava bespilotnog zrakoplova za nadzor Jadrana realiziran je u sklopu sveobuhvatnog Projekta nadzora mora koji EMSA provodi s nacionalnim tijelima mjerodavnim za sigurnost plovidbe i zaštitu mora i od posebnog je državnog i javnog interesa s obzirom na to da će primjena te tehnologije znatno pridonijeti jačanju sposobnosti operativnog nadzora na moru.
Stalno podizanje razine sigurnosti plovidbe u unutarnjim morskim vodama, teritorijalnom moru i zaštićenom ekološko-ribolovnom pojasu Hrvatske među prioritetnim je ciljevima Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, koje je, kako su istaknuli, prepoznalo važnost primjene suvremenih tehnologija za unaprjeđenje učinkovitosti i umanjenja operativnih troškova nadzora na moru. Zato se provodi operativno testiranje tog sustava bespilotnih zrakoplova velikog dometa u sklopu redovitih i izvanrednih aktivnosti radi zaštite ljudskih života i imovine na moru, prevencije i suzbijanja onečišćenja te pravodobne reakcije u slučaju pomorskih nesreća, traganja i spašavanja, kao i ostalih izvanrednih događaja na moru.
Pisane vijesti
Pomoćnik ministra, kap. Siniša Orlić, ispred Uprave sigurnosti plovidbe resornog Ministarstva istaknuo je kako su danas predstavljene letjelice budućnost nadzora na Jadranskome moru, kao i na svim morima: "Ovo je multifunkcionalna letjelica koja se može koristiti kod traganja i spašavanja na moru, kod inspekcijskih pregleda, kod ustanovljavanja onečišćenja, zatim kod otkrivanja prekršitelja na moru, detekcije požara na otocima i priobalju.". - rekao je kap. Orlić te istaknuo kako je letjelica opremljena senzorima kojima je moguće detektirati čak i vrstu pogonskoga goriva pojedinih brodova na moru.
Riječ je o bespilotnom zrakoplovnom sustavu tipa "Schiebel Camcopter S-100" koji, kako je objašnjeno, čini upravljačka jedinica sa zemlje i zrakoplov s okomitim uzlijetanjem i doletom do 100 km. Bespilotni zrakoplov konstruiran je za šest sati leta i opremljen je najsuvremenijom senzorskom opremom koja mu omogućuje dnevni i noćni rad.
Koordinator bespilotnih letjelica ispred Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Šime Marušić, istaknuo je kako letjelice mogu uočiti brod na moru, na udaljenosti do 57 kilometra te da u zraku mogu neprekidno provesti šest sati, dok je operater letjelicama, Mihajlo Vojvodić rekao da optika kojom je letjelica opremljena, s visine od 900 metra može na nekom brodu uvećati znamenku, slovo ili simbol fontovske veličine od svega 30-ak centimetara: "Ove letjelice imaju iznimne tehnološke sposobnosti jer mogu polijetati i po kiši i po vjetru i videoradom su u stanju identificirati objekt na moru i uočiti čovjeka u moru pri traganju i spašavaju.". - rekao je operater Vojvodić te dodao da letjelice mogu poslužiti i prilikom identificiranja mjesta na kojima je buknuo požar.
Uvođenjem bespilotnih zrakoplova radi potpore sigurnoj plovidbi i zaštiti mora od onečišćenja u redovitu primjenu, Republika Hrvatska svrstava se među prve članice Europske unije koja su realizirale primjenu tog sustava, priopćeno je iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. Projekt implementacije sustava bespilotnog zrakoplova za nadzor Jadrana realiziran je u sklopu sveobuhvatnog Projekta nadzora mora koji EMSA provodi s nacionalnim tijelima mjerodavnim za sigurnost plovidbe i zaštitu mora i od posebnog je državnog i javnog interesa s obzirom na to da će primjena te tehnologije znatno pridonijeti jačanju sposobnosti operativnog nadzora na moru.
Stalno podizanje razine sigurnosti plovidbe u unutarnjim morskim vodama, teritorijalnom moru i zaštićenom ekološko-ribolovnom pojasu Hrvatske među prioritetnim je ciljevima Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, koje je, kako su istaknuli, prepoznalo važnost primjene suvremenih tehnologija za unaprjeđenje učinkovitosti i umanjenja operativnih troškova nadzora na moru. Zato se provodi operativno testiranje tog sustava bespilotnih zrakoplova velikog dometa u sklopu redovitih i izvanrednih aktivnosti radi zaštite ljudskih života i imovine na moru, prevencije i suzbijanja onečišćenja te pravodobne reakcije u slučaju pomorskih nesreća, traganja i spašavanja, kao i ostalih izvanrednih događaja na moru.