- Objavljeno: 20.11.2025.
Vlada RH: Usvojen Nacrt prijedloga Zakona o naplati cestarine
Na današnjoj Sjednici Vlada Republike Hrvatske usvojila je Nacrt prijedloga zakona o naplati cestarine, s Nacrtom konačnog prijedloga zakona.
Ovim prijedlogom Zakona se po prvi puta uspostavlja zakonodavni okvir, kojim se uređuje sustav elektroničke naplate cestarine na cjelokupnoj mreži autocesta, u Republici Hrvatskoj.
Trenutno su sva pitanja naplate cestarine uređena Zakonom o cestama, ovim prijedlogom Zakona uređuje se naplata cestarine, propisuje obveza uspostave jedinstvenog sustava elektroničke naplate cestarine, u slobodnom prometnom toku, uređuju se pitanja pružanja usluge europske elektroničke naplate cestarine, uređuje nadzor upotrebe autoceste i objekta pod naplatom te se propisuje prekršajna odgovornost za kršenje propisanih obveza i to na području cijele mreže autocesta, u Republici Hrvatskoj.
Novi sustav naplate cestarine temelji se na dvije tehnologije; tehnologiji koja uključuje upotrebu ENC uređaja, u vozilu i tehnologiji automatskog očitavanja registarskih pločica, putem kamera. Taj novi sustav predviđa slobodni prometni tok, bez zaustavljanja zbog plaćanja cestarine, što je temeljna razlika u odnosu na elektroničke sustave, koje sada imaju Hrvatske autoceste d.o.o. i BINA - ISTRA d.d., uz napomenu da se na autocesti Zagreb - Macelj ni nema elektronički sustav naplate cestarine.
Prednosti ovog novog sustava, u odnosu na postojeći su brži promet i manja zagušenja, smanjenje emisija i potrošnje goriva i jedinstveni sustav elektroničke naplate cestarine na svim autocestama, potpuna interoperabilnost, pristupačnost korisnicima, sigurnost i protočnost, prilagođenost korisnicima s lakim vozilima i turistima, financijska potpora i održivost, budući da je ovaj Projekt financiran iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti te bolja kontrola i nadzor prometa.
Zakonom se neplaćanje cestarine i nepridržavanje propisanih obveza određuje prekršajem, kako bi se korisnike odvratilo od bespravnog korištenja autocesta.
Za projekt novog sustava elektroničke naplate cestarine predviđeno je 130 milijuna eura bespovratnih sredstava iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti.
Najave
Ovim prijedlogom Zakona se po prvi puta uspostavlja zakonodavni okvir, kojim se uređuje sustav elektroničke naplate cestarine na cjelokupnoj mreži autocesta, u Republici Hrvatskoj.
Trenutno su sva pitanja naplate cestarine uređena Zakonom o cestama, ovim prijedlogom Zakona uređuje se naplata cestarine, propisuje obveza uspostave jedinstvenog sustava elektroničke naplate cestarine, u slobodnom prometnom toku, uređuju se pitanja pružanja usluge europske elektroničke naplate cestarine, uređuje nadzor upotrebe autoceste i objekta pod naplatom te se propisuje prekršajna odgovornost za kršenje propisanih obveza i to na području cijele mreže autocesta, u Republici Hrvatskoj.
Novi sustav naplate cestarine temelji se na dvije tehnologije; tehnologiji koja uključuje upotrebu ENC uređaja, u vozilu i tehnologiji automatskog očitavanja registarskih pločica, putem kamera. Taj novi sustav predviđa slobodni prometni tok, bez zaustavljanja zbog plaćanja cestarine, što je temeljna razlika u odnosu na elektroničke sustave, koje sada imaju Hrvatske autoceste d.o.o. i BINA - ISTRA d.d., uz napomenu da se na autocesti Zagreb - Macelj ni nema elektronički sustav naplate cestarine.
Prednosti ovog novog sustava, u odnosu na postojeći su brži promet i manja zagušenja, smanjenje emisija i potrošnje goriva i jedinstveni sustav elektroničke naplate cestarine na svim autocestama, potpuna interoperabilnost, pristupačnost korisnicima, sigurnost i protočnost, prilagođenost korisnicima s lakim vozilima i turistima, financijska potpora i održivost, budući da je ovaj Projekt financiran iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti te bolja kontrola i nadzor prometa.
Zakonom se neplaćanje cestarine i nepridržavanje propisanih obveza određuje prekršajem, kako bi se korisnike odvratilo od bespravnog korištenja autocesta.
Za projekt novog sustava elektroničke naplate cestarine predviđeno je 130 milijuna eura bespovratnih sredstava iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti.
