Vlada: Zakon o cestama

Slika /arhiva/VRH-ulaz.jpg

Vlada je na današnjoj sjednici Hrvatskom saboru uputila konačan prijedlog Zakona o cestama koji definira pravni položaj i razvrstavanje javnih cesta, uređuje građenje i održavanje te mjere zaštite javnih cesta, koncesije, financiranje i upravljanje javnim cestama.

Ovaj zakonski prijedlog usklađuje se s odredbama Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi i novim direktivama EU s područja sigurnosti prometa na cestama i elektroničke naplate cestarine, proširuje uređivanjem pitanja nerazvrstanih cesta te rješava pitanje upisa javnih i nerazvrstanih cesta u zemljišne knjige.

Javna cesta je javno dobro u općoj uporabi, izvan pravnog prometa, na kojoj se ne može stjecati pravo vlasništva niti druga stvarna prava osim prava služnosti i prava građenja radi izgradnje komunalnih, vodnih, energetskih i telekomunikacijskih instalacija, a cestovno zemljište može se davati na  korištenje radi obavljanja pratećih djelatnosti pružanja usluga korisnicima javnih cesta.

Javne se ceste ovisno o njihovom društvenom, prometnom i gospodarskom značenju razvrstavaju u autoceste, državne ceste, županijske ceste i lokalne ceste.

Autoceste i državne ceste ostaju u nadležnosti Republike Hrvatske i na upravljanju Hrvatskim autocestama d.o.o., Hrvatskim cestama d.o.o. i koncesionarima. Županijama u nadležnosti ostaju županijske i lokalne ceste izvan područja velikih gradova i gradova koji su sjedišta županija, kojima upravljaju županijska društva za ceste.

Koncesija se može dati samo za autocestu ili pojedini cestovni objekt s naplatom cestarine na državnoj cesti. Za uporabu autocesta i pojedinačnih objekata na državnim cestama, odlukom Vlade RH, može se uvesti naplata cestarine.

Predloženim odredbama, u odnosu na važeći Zakon o javnim cestama, proširuje se krug osoba s invaliditetom koje mogu ostvariti pravo na oslobađanje plaćanja cestarine i na kategoriju osoba kojima je utvrđeno tjelesno oštećenje osjetila vida od 100 posto.

Ovim se Zakonom nerazvrstane ceste predlažu odrediti kao javno dobro u općoj uporabi u vlasništvu jedinice lokalne samouprave na čijem se području nalaze.

Decentralizacija upravljanja cestovnom infrastrukturom provodi se na način da se velikim gradovima (s više od 35.000 stanovnika) i gradovima sjedištima županija u nadležnost prepušta građenje i održavanje županijskih i lokalnih cesta na njihovom području, koje prestaju biti javne i postaju nerazvrstane ceste u vlasništvu grada.

Sredstva za održavanje, rekonstrukciju i građenje nerazvrstanih cesta na području velikih gradova i županijskih središta, uz sredstva propisana zakonom kojim je uređeno komunalno gospodarstvo, temeljem ovoga Zakona osiguravaju se dijelom iz godišnje naknade za uporabu javnih cesta koja se plaća pri registraciji vozila i dijelom iz naknade za financiranje građenja i održavanja javnih cesta, koja se u državnom proračunu planira za Hrvatske ceste d.o.o.

U pogledu inspekcije nerazvrstanih cesta određuje se da inspekcija cesta Ministarstva mora, prometa i infrastrukture obavlja inspekcijski nadzor u velikim gradovima i gradovima sjedištima županija na nerazvrstanim cestama koje su prestale biti javne ceste sukladno ovome Zakonu. Inspekcijski nadzor ostalih nerazvrstanih cesta obavlja se sukladno Zakonu o komunalnom gospodarstvu.



Najave