- Objavljeno: 07.12.2006.
Vlada RH: Izmjene i dopune Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama
Hrvatska je Vlada na današnjoj sjednici uputila Hrvatskom saboru izmjene i dopune Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama s ciljem poticanja ulaganja u lučku pretovarnu opremu na osnovi privatnog ulaganja.
Tako se predloženim izmjenama i dopunama Zakona određuje da lučke dizalice, kao kapitalni lučki pretovarni objekti, nemaju status pomorskog dobra i definiraju se kao lučka oprema.
Naime, sadašnji status pomorskog dobra koji imaju kapitalni pretovarni objekti, kao što su lučke dizalice, onemogućavao je stjecanje vlasništva ulagača u takve objekte, što je destimuliralo koncesionara u luci za investiranje. Predloženom izmjenom omogućuje se ovlašteniku koncesije stjecanje vlasništva nad prekrcajnom opremom (a time i upis hipoteke), što će pospješiti investicije u tehnološki razvoj naših luka.
Predloženim rješenjima se pravno jasno uređuje status infrastrukturnih i suprastrukturnih građevina i njihovo odvajanje od lučke opreme, koja ostaje u vlasništvu operatora odnosno ovlaštenika koncesije u luci.
U prijelaznom periodu, postojeće stalno učvršćene lučke dizalice u lukama otvorenima za javni promet i u lukama posebne namjene - dakle dizalice koje do stupanja na snagu ovog Prijedloga zakona imaju status pomorskog dobra - postaju vlasništvo Republike Hrvatske. RH ih prenosi na upravljanje nadležnoj lučkoj upravi koja ih daje na korištenje ovlašteniku koncesije u luci otvorenoj za javni promet odnosno u luci posebne namjene.
Nadalje, ovim se Prijedlogom zakona preciznije određuju vrste lučkih djelatnosti u lukama otvorenima za javni promet. Zatim, dodaju se odredbe kojima se propisuje što obuhvaća lučko područje luka otvorenih za javni promet županijskog i lokalnog značaja te namjene pojedinih dijelova tih luka (područje namijenjeno za linijski promet, za komunalne vezove, nautičke vezove, ribarske vezove i privezišta). Kriterije za određivanje namjene pojedinog dijela luke, uvjete korištenja, naknade i dr. propisuje ministar mora, turizma, prometa i razvitka uz suglasnost ministra nadležnog za prostorno planiranje.
Predloženim izmjenama i dopunama Zakona valoriziraju se dosadašnja ulaganja Republike Hrvatske u lučki sustav luka otvorenih za javni promet od osobitog značaja za RH. Naime, stvorene su pretpostavke u pogledu infrastrukturne opremljenosti luka za dolazak privatnog kapitala i ulaganje u kapitalne pretovarne objekte, čime će hrvatske luke postati konkurentne na europskom i svjetskom tržištu pomorskih usluga pretovara i roba i putnika.
Upravo ovakav model u lukama predložila je i podržala Svjetska banka koja podupire i financijski prati projekte revitalizacije luke Rijeka i Ploče.