- Objavljeno: 26.10.2020.
Reakcija Ministarstva mora, prometa i infrastrukture na današnji prosvjed teretnih prijevoznika
Nastavno na današnji prosvjed prijevoznika u organizaciji Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika i Udruge Glas poduzetnika koji su od ranog jutra blokirali normalno prometovanje zagrebačkim prometnicama a sve kako bi ukazali na svoju tešku situaciju ističemo sljedeće.
Prvenstveno ističemo kako okupljanje prosvjednika svakako ne pridonosi trenutnoj epidemiološkoj situaciji u Hrvatskoj uslijed koje su danas donesene određene mjere o ograničenju javnih okupljanja, naravno, pri tome ne dovodeći u pitanje ostvarivanje građanskog prava javnog prosvjedovanja.
U prvom redu istaknuli bi kako je sektor prometa, uz turizam, jedan od najpogođenijih sektora, međutim prema podacima kojima raspolažemo, prijevoz tereta nije ostvario značajan pad prometa kao što je to situacija kod putničkih, odnosno povremenih, prijevoznika.
Nadalje, istaknuli bi kako je Vlada Republike Hrvatske, odnosno Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, od samog početka pandemije koronavirusa donijelo niz mjera za pomoć teretnim prijevoznicima. Neke od tih mjera su donesene i prije same pandemije, poput one o povratu trošarina za teretni prijevoz prema kojima su teretni prijevoznici, prema procjeni, ostvarili oko 240 milijuna kuna povrata. Ovakvu odluku do sada, niti jedna prethodna Vlada nije donijela. Također, tijekom ovog i prošlog mandata, prilikom izrade svih relevantnih zakonskih prijedloga i pravilnika vezanih uz teretni promet, predstavnici Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika bili su prisutni te su se u najvećoj mogućoj mjeri njihovi prijedlozi bili uvaženi. Osim toga, tijekom „lockdowna“ odlukom ministra Olega Butkovića, teretni prijevoznici su bili oslobođeni od plaćanja naknade za CEMT dozvole u onom dijelu koji se odnosi na prihode državnog proračuna te su im odobreni značajni popusti za plaćanje autocesta u nadležnosti Hrvatskih autocesta.
Vezano za određene zahtjeve prosvjednika među kojima su i oslobađanje od parafiskalnih nameta poput pristojbe za radio-televizijsku pretplatu te naknade turističkim zajednicama te ukidanje obveznog članstva u komorama, ističemo kako isto nije u domeni djelokruga ovog Ministarstva.
Među ostalim zahtjevima, prijevoznici ističu uređenje prekograničnog prometovanja sa Slovenijom gdje odluka o ograničenu nije donesena od hrvatske strane već jednostrano, od slovenskih vlasti. Pri tome, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture je u proteklom razdoblju održalo niz sastanaka, kako s prethodnim, tako i s novim slovenskim ministrom prometa, gdje su tražene mogućnosti otvaranja graničnih prijelaza za sve hrvatske prijevoznike međutim do sada su jedno omogućene dozvole prijelaza za pojedine dijelove Hrvatske.
Analizirajući današnje poruke pojedinih predstavnika teretnih prijevoznika, stječe se dojam kako je njihova intencija čim više koristiti malogranične prijelaze odnosno koristiti mrežu državnih, odnosno lokalnih cesta i time neizravno pridonositi ugrožavanju sigurnosti prometa i građana.
Ističemo kako ovo zasigurno nije cilj koji želimo ostvariti, naša intencija jest da se kamionski promet odvija čim više na autocestama, kako zbog veće sigurnosti tako i zbog zaštite naših građana koji žive uz državne ceste. U proteklim godinama Republika Hrvatska uložila je značajna sredstva u izgradnju jedne od najboljih autocestovnih mreža u Europi a sve to kako prometovanje na njih usmjerio čim veći broj vozila, osobito onih teretnih. U tom smislu u suradnji s Ministarstvom unutarnjih poslova, pripremamo rješenja za unapređenje prohodnosti prometovanja na glavnim graničnim prijevozima te smanjenju čekanja teretnih vozila pri pregledu.
Zaključno, navodimo kako će Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture sukladno svojem djelokrugu i dalje zalagati za olakšanje trenutne situacije, međutim neke neopravdane zahtjeve zasigurno nećemo razmatrati.
Pisane vijesti
Prvenstveno ističemo kako okupljanje prosvjednika svakako ne pridonosi trenutnoj epidemiološkoj situaciji u Hrvatskoj uslijed koje su danas donesene određene mjere o ograničenju javnih okupljanja, naravno, pri tome ne dovodeći u pitanje ostvarivanje građanskog prava javnog prosvjedovanja.
U prvom redu istaknuli bi kako je sektor prometa, uz turizam, jedan od najpogođenijih sektora, međutim prema podacima kojima raspolažemo, prijevoz tereta nije ostvario značajan pad prometa kao što je to situacija kod putničkih, odnosno povremenih, prijevoznika.
Nadalje, istaknuli bi kako je Vlada Republike Hrvatske, odnosno Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, od samog početka pandemije koronavirusa donijelo niz mjera za pomoć teretnim prijevoznicima. Neke od tih mjera su donesene i prije same pandemije, poput one o povratu trošarina za teretni prijevoz prema kojima su teretni prijevoznici, prema procjeni, ostvarili oko 240 milijuna kuna povrata. Ovakvu odluku do sada, niti jedna prethodna Vlada nije donijela. Također, tijekom ovog i prošlog mandata, prilikom izrade svih relevantnih zakonskih prijedloga i pravilnika vezanih uz teretni promet, predstavnici Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika bili su prisutni te su se u najvećoj mogućoj mjeri njihovi prijedlozi bili uvaženi. Osim toga, tijekom „lockdowna“ odlukom ministra Olega Butkovića, teretni prijevoznici su bili oslobođeni od plaćanja naknade za CEMT dozvole u onom dijelu koji se odnosi na prihode državnog proračuna te su im odobreni značajni popusti za plaćanje autocesta u nadležnosti Hrvatskih autocesta.
Vezano za određene zahtjeve prosvjednika među kojima su i oslobađanje od parafiskalnih nameta poput pristojbe za radio-televizijsku pretplatu te naknade turističkim zajednicama te ukidanje obveznog članstva u komorama, ističemo kako isto nije u domeni djelokruga ovog Ministarstva.
Među ostalim zahtjevima, prijevoznici ističu uređenje prekograničnog prometovanja sa Slovenijom gdje odluka o ograničenu nije donesena od hrvatske strane već jednostrano, od slovenskih vlasti. Pri tome, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture je u proteklom razdoblju održalo niz sastanaka, kako s prethodnim, tako i s novim slovenskim ministrom prometa, gdje su tražene mogućnosti otvaranja graničnih prijelaza za sve hrvatske prijevoznike međutim do sada su jedno omogućene dozvole prijelaza za pojedine dijelove Hrvatske.
Analizirajući današnje poruke pojedinih predstavnika teretnih prijevoznika, stječe se dojam kako je njihova intencija čim više koristiti malogranične prijelaze odnosno koristiti mrežu državnih, odnosno lokalnih cesta i time neizravno pridonositi ugrožavanju sigurnosti prometa i građana.
Ističemo kako ovo zasigurno nije cilj koji želimo ostvariti, naša intencija jest da se kamionski promet odvija čim više na autocestama, kako zbog veće sigurnosti tako i zbog zaštite naših građana koji žive uz državne ceste. U proteklim godinama Republika Hrvatska uložila je značajna sredstva u izgradnju jedne od najboljih autocestovnih mreža u Europi a sve to kako prometovanje na njih usmjerio čim veći broj vozila, osobito onih teretnih. U tom smislu u suradnji s Ministarstvom unutarnjih poslova, pripremamo rješenja za unapređenje prohodnosti prometovanja na glavnim graničnim prijevozima te smanjenju čekanja teretnih vozila pri pregledu.
Zaključno, navodimo kako će Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture sukladno svojem djelokrugu i dalje zalagati za olakšanje trenutne situacije, međutim neke neopravdane zahtjeve zasigurno nećemo razmatrati.