- Objavljeno: 20.10.2011.
Održana pokazna vježba intervencije kod iznenadnog onečišćenja mora „Marjan 2011“
Spremnost reagiranja u intervencijama kod iznenadnog onečišćenja mora pokazale su danas državne službe u Kaštelanskom zaljevu u vježbi pod nazivom „Marjan 2011“ koju je organizirala Lučka kapetanija Split.
U eksploziji stranog tankera, kojeg je u ovoj prilici glumio brod Obalne straže, došlo je do istjecanja goriva u more nakon čega je žurno intervenirala Nacionalna središnjica za usklađivanje traganja i spašavanja na moru (MRCC) koja o tom incidentu izvješćuje sva nadležna tijela u slučaju onečišćenja mora.
Po dojavi MRCC isplovili su plovila splitske Lučke kapetanije „Pojišan“ i „Marjan“ te Pomorske policije koji su osigurali područje onečišćenja, dok je zrakoplov Obalne straže pratio kretanje naftne mrlje. U sanaciji onečišćenja brane su postavili plovila tvrtke Cian i DVD-a Kaštel Gomilica, dok je tegljač Brodospasa u zaklon oteglio tanker koji je eksplodirao.
S broda Obalne straže „Faust Vrančić“ vježbu su pratili zapovjednik Stožera za provedbu plana intervencija kod iznenadnih onečišćenja mora kap. Joško Nikolić, ravnatelj Uprave sigurnosti plovidbe, zaštitu mora i unutarnjih voda, te zapovjednici Obalne straže Republike Hrvatske i Kraljevine Norveške kapetan bojnog broda Marin Stošić i komodor Arild Skram te norveški veleposlanik u Hrvatskoj Henrik Ofstad.
Vježbu su promatrali i članovi državnog Stožera, Županijskog operativnog centra te predstavnici jadranskih zemalja koji su sudjelovali u trodnevnoj Regionalnoj stožernoj vježbi kod iznenadnih onečišćenja mora „Adriatic 2011“ koja je održana u organizaciji Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, suorganizaciji Ministarstva obrane, a pod pokroviteljstvom Kraljevine Norveške.
Hrvatska je spremna za ovakve ili slične intervencije na moru, ocijenio je Nikolić ističući da postoji realna opasnost od ovakvih scenarija obzirom na promet opasnih tereta u Jadranu. Prema statistikama Međunarodne pomorske organizacije, na svakih 2.000 tankera postoji mogućnost da dođe do nesreće, a godišnje Jadranskim morem plovi njih oko 7.000, naglasio je Nikolić.
Posebno je istaknuo važnost regionalne suradnje u suzbijanju onečišćenja većih razmjera, a doprinos većoj sigurnosti plovidbe na Jadranu je prema njegovim riječima nedavno uspostavljeni sustav upravljanja i kontrole pomorskog prometa. Podsjetio je da Hrvatska ima osam brodova čistača te veći broj plovila i tri tegljača koja dežuraju u slučaju pomorskih nesreća, a planirana je i nabava dodatnih tegljača koji bi bili smješteni na vanjskim otocima.
Prema Marinu Stošiću, suradnja svih zemalja na Jadranu je nužnost kako bi mogli udružiti snage obzirom da svi dijelimo zajedničko more. On je istaknuo kako Obalna straža ima najveće kapacitete na dijelu otvorenog mora te je najavio daljnju modernizaciju njene opreme.
Prevencija je ključna, kao i spremnost uključivanja svih službi kod iznenadnog onečišćenja mora, te predstavlja izazov ne samo u ovoj regiji nego u čitavoj Europi, kazao je Arild Skram dodajući kako i Norvežani imaju što naučiti u ovakvim vježbama.