Koncesije za sve brodske linije

Slika /arhiva/Prezentacija_001.jpg

Radi stvaranja pretpostavki za unapređenje i efikasnije obavljanje javnog pomorskog prijevoza, povećanje kvalitete usluga i sigurnosti plovidbe te radi uvođenja konkurencije u obalnom linijskom prometu hrvatska je Vlada na današnjoj sjednici usvojila Prijedlog Zakona o javnom prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu i uputila ga u Hrvatski sabor u prvo čitanje.

Kako je istaknuo ministar mora, turizma, prometa i razvitka Božidar Kalmeta, osnovna novina predviđena ovim nacrtom prijedloga zakona je raspisivanje javnog natječaja za dodjelu koncesija za svih 46 linija, od kojih trenutno 13 održavaju privatni brodari, dok Jadrolinija prevozi oko 90 posto putnika. Ministar Kalmeta je rekao da je država u ovoj godini planirala 306 milijuna kuna za prometno povezivanje otoka te je iznio procjenu da  bi u razdoblju od 5 godina bile koncesionirane sve državne linije, čime bi se zbog jače konkurencije mogao smanjiti taj iznos.

Natječaj za dodjelu koncesija na pojedinim linijama raspisivat će za državne linije resorno Ministarstvo, za županijske linije županijska poglavarstva i za lokalne linije poglavarstva općina i gradova.

Nacrtom prijedloga zakona propisani su:
• uvjeti koje mora ispunjavati brodar-ponuditelj koncesije:
- registriran je za obavljanje obalnog pomorskog prijevoza putnika i robe
- u vlasništvu ima odgovarajući brod za obavljanje prijevoza
- brod je upisan u upisnik trgovačkih brodova Republike Hrvatske
- proveden je postupak carinjenja
- brod ispunjava propisane tehničke uvjete
- član posade broda mora biti hrvatski državljanin
- dokaz da će osigurati zamjenski brod ukoliko dođe do sklapanja ugovora o koncesiji

• optimalan rok za davanje koncesije:
- za državne linije od 5 do 10 godina
- za županijske i međužupanijske linije od 3 do 8 godina
- za lokalne linije od 1 do 5 godina

• mogućnost produljenja koncesije proporcionalno ulaganju u novi brod, čime se potiče obnova putničke flote u obavljanju javnog prijevoza

• Jedan od značajnih kriterija za odabir brodara je visina koncesijske naknade za profitabilne linije, odnosno visina tražene potpore za nerentabilne linije. Prednost će imati brodar koji ponudi najveću koncesijsku naknadu, odnosno brodar koji traži najmanji iznos proračunske potpore.

• Uvjeti i postupak za davanje koncesije te kriteriji za određivanje visine naknade i način plaćanja naknade bit će propisani Uredbom Vlade

• Sredstva potpore za nerentabilne linije osiguravaju se:
- u državnom proračunu Republike Hrvatske za državne linije
- u proračunu nadležnih županija za županijske i međužupanijske linije
- u proračunu grada ili općine za lokalne linije

Linije se razvrstavaju:
• prema značaju pravca na:
- državne (utvrđuje ih Vlada RH)
 - županijske i međužupanijske (utvrđuje ih županijsko, odnosno županijska  poglavarstva)
 - lokalne (utvrđuje ih općinsko, odnosno gradsko poglavarstvo)
Uz uvjet da na istoj relaciji nije istovremeno moguće preklapanje različito razvrstanih linija

• prema razdoblju obavljanja prijevoza:
- cjelogodišnje
- sezonske (sezonska linija mora se održavati najmanje 6 mjeseci godišnje)

• prema vrsti prijevoza:
- trajektne
- brzobrodske
- klasične  



Pisane vijesti