- Objavljeno: 26.09.2008.
FAA Republiku Hrvatsku svrstao u kategoriju 2
Federalna uprava zračnog prometa Sjedinjenih američkih država (FAA) objavila je jučer kasno popodne rezultate nadzora kojeg su FAA stručnjaci obavili od 21. do 25. siječnja 2008. u Upravi zračnog prometa Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, a prema kojem je Republika Hrvatska svrstana u kategoriju 2.
Povod za provođenje nadzora bila je potreba procjene sigurnosti međunarodnog civilnog zračnog prometa u RH vezano uz primjenu „Code Share“ sporazuma između zračnih prijevoznika United Airlines i Croatia Airlines koji je potpisan krajem 2007., a kojim su bili predviđeni letovi iz američkih gradova Washington, San Francisco, Los Angeles i Chicago u hrvatske gradove Zagreb, Split i Dubrovnik i to preko 7 europskih čvorišta - Amsterdama, Bruxellesa, Pariza, Züricha, Londona (Heathrow), Münchena i Frankfurta.
Radi se u uobičajenom postupku koje američke zrakoplovne vlasti provode od 1992. godine sukladno programu IASA (International Aviation Safety Assessment) s naglaskom na nadzor nad sigurnošću. Nadzor se ne provodi nad pojedinačnim zrakoplovnim prijevoznikom, već cjelokupnim sustavom zrakoplovne sigurnosti.
U tijeku je ustrojavanje Agencije za civilno zrakoplovstvo, što će predstavljati glavni temelj za otklanjanje uočenih odstupanja od američkih kriterija. Naime, uspostavom Agencije omogućit će lakše zapošljavanje zrakoplovnih stručnjaka sa svim potrebnim certifikatima, što je dosad objektivno bilo nemoguće zbog puno većih plaća u zrakoplovnoj industriji u odnosu na državnu službu.
Očekuje se da će Agencija u prvoj polovici 2009. biti u punoj funkciji, a što bi trebalo pridonijeti otklanjanju ovih problema i dodatno omogućiti efikasno provođenje nadzora nad sigurnosti zračnog prometa u Republici Hrvatskoj.
Postupak nadzora sigurnosti koji je proveden, te uvrštavanje u kategoriju 1 ili 2 predstavlja proces kroz koji su prošle i neke današnje države Europske unije ( npr. Poljska, Bugarska) te bi taj proces trebao biti nastavljen ponovnim nadzorom.
FAA, naime, potvrđuje kako su spremni na daljnju suradnju s hrvatskim zrakoplovnim vlastima kako bi se Hrvatska osposobila čim prije uči u kategoriju 1. Tražene izmjene se prvenstveno odnose na restrukturiranje Uprave zračnog prometa i uspostavu rada Agencije za civilno zrakoplovstvo te na nužnost izmjene Zakona o zračnom prometu koje će se također izvršiti u prvoj polovici 2009. godine.
Kako je potvrdilo i Veleposlanstvo SAD-a u Zagrebu, ova procjena se ne odnosi na sigurnost prometovanja Croatia Airlines-a ili drugih zračnih prijevoznika u RH, niti se time tvrdi da je nesigurno putovati u Republiku Hrvatsku. Kako Hrvatska nije obavila postupak kategorizacije prije spomenutog FAA nadzora, naglašavamo kako svrstavanje u kategoriju 2 neće utjecati na daljnje redovito odvijanje hrvatskog zračnog prometa, niti samo po sebi ne predstavlja nazadovanje jer nerazvrstane zemlje u praksi imaju isti status, kao i one u kategoriji 2.