- Objavljeno: 16.03.2006.
EU dogovorila crnu listu riskantnih aviokompanija
Zbog smrtonosnih nesreća do kojih je došlo prošle godine, stručnjaci za zrakoplovstvo EU dogovorili su sastavljanje popisa aviokompanija kojima će zbog rizičnih uvjeta poslovanja biti nametnuta zabrana leta.
Europska komisija (EK) će otkriti imena tih aviokompanija tek nakon što se jednoglasno usvoji službena odluka, što bi se trebalo dogoditi u roku od tjedan dana. "Upravo smo povukli odlučujući potez", rekao je povjerenik za promet Jacques Barrot. "Sada sam u poziciji zatražiti od EK-a da brzo usvoji crnu listu i objavi je, kako bismo spriječili kompanije koje se na njoj nalaze da uđu u Europu prije nego li riješe svoje probleme", dodao je.
Lista se sastavlja tako što će same zemlje članice podastrijeti svoju ocjenu tvrtki koje drže opasnima, nakon čega će stručnjaci odrediti koje se od njih trebaju naći na sveobuhvatnom EU popisu. Aviokompanijama na listi prijeti potpuna ili djelomična zabrana leta u okviru EU dok god ne riješe pitanja sigurnosti zbog kojih su se i našle na popisu.
Njihova provjera provedena je prema pravilima europskih zračnih luka, a odnosi se na održavanje zrakoplova, njihovu zastarjelost i nemogućnost same kompanije da te probleme riješi. Ukoliko se zaključi da su sigurnosne mjere zanemarile zrakoplovne vlasti koje nadziru aviokompaniju, zabrana se može primijeniti na sve aviokompanije određene zemlje
U ovom je času na snazi nekoherentna gomila pravila prema kojoj se definiraju sumnjive aviokompanije. Francuska i Belgija su listu rizičnih kompanija uvele prošle godine, slijedeći primjer Velike Britanije i Švicarske. Velika Britanija ne izdaje dozvole kompanijama kao što su Air Mauritania, Phoenix Aviation of Kyrgyzstan i Phuket Airlines iz Tajlanda. Ona je također uvela i opću zabranu za avioprijevoznike iz DR Konga, Ekvatorijalne Gvineje, Liberije, Sierra Loenea, Swazilanda i Tadžikistana. Na francuskoj se listi također nalazi Pukhet Airlines kao i liberijski International AIr Services, te sjevernokorejski Air Koryo i Air Comores.
Nekoherentnost pravila došla je do izražaja prošlog svibnja kada je turska aviokompanija sa zabranom leta u 4 europske zemlje, svoj zrakoplov samo preusmjerila u Belgiju, u kojoj tada nije bilo zabrane. Nakon tog incidenta uslijedio je i niz fatalnih nesreća u ljetnom razdoblju na sjevernoj zemljinoj polutci, uključujući i nesreću zrakoplova s Europljanima u Kanadi, Venezueli i Grčkoj u kolovozu.
Nova lista EU-a bit će slična onoj već na snazi u SAD-u, gdje potencijalni putnici mogu konzultirati web stanicu na kojoj su objavljena imena aviokompanija upitnih sigurnosnih uvjeta. Konkretnije, to znači da će putnici moći listu kompanija na koju se odnosi zabrana leta naći na Internetu, kao i druge savjete i informacije koji se odnose na zračnu sigurnost diljem EU.
Druge mjere predviđaju povećanje ovlasti Europske avijacijske agencije za sigurnost, koja će upravljati zračnim operacijama, izdavati licence pilotima i nadgledati aviokompanije trećih zemalja u EU. (Hina/AFP)