EP razmatra prijedlog zakona o sigurnosti pomorskog prometa

Slika /arhiva/eu_flag1.jpg

Zastupnici u Europskom parlamentu razmatraju niz predloženih mjera kojima bi se opasni brodovi trebali držati podalje od obala članica EU.

Niz nezgoda u pomorskom prometu s katastrofalnim posljedicama po okoliš, poput potonuća tankera Erike i Prestigea 1999. i 2002., istaknuo je u žarište pozornosti potrebu za uvođenjem mjera kojima bi se podigla razina sigurnosti pomorskog prometa.

Usprkos tome, neke članice i dalje se protive takvim potezima. "Točno je da neke članice odugovlače. No, nećemo čekati da se dogodi i treća katastrofa kako bismo napokon poduzeli nužne mjere", naglasio je povjerenik EU za promet Jacques Barrot.

Zastupnici razmatraju oko 600 amandmana na paket mjera "Erika III", treći paket nazvan po tankeru koji je u prosincu 1999. potonuo u teritorijalnim vodama zapadnog dijela Francuske, uzrokujući izlijevanje velike količine nafte.

Erika I i Erika II već su utjecali na industriju čiji udio u količinskom obujmu izvoza i uvoza u EU iznosi oko 75 posto,  a udio u vrijednosti uvoza i izvoza iznosi 45 posto. Ta su dva paketa mjera rezultirala zabranom prometovanja brodova čija oplata nije udvostručena i poticanjem primjene brodova s dvostrukom oplatom kao i osnivanjem agencije EU za sigurnost pomorskog prometa te pooštravanjem režima kontrole u lukama.

Prošlog su mjeseca pomorska nesreća u blizini talijanske obale koja je odnijela i ljudske žrtve te nasukavanje teretnog broda u blizini južne obale Engleske ponovno ukazali na hitnu potrebu za uvođenjem dodatnih mjera za podizanje razine sigurnosti pomorskog prometa.

EP razmatra prijedloge sedam novih zakona koji će podići razinu sigurnosti jer će prisiliti 27 članica EU da jamče poštivanje međunarodnih propisa o pomorskom prometu na brodovima pod njihovom zastavom. "Članice koje pod svojim zastavama skrivaju nedostatno zaštićene brodove morat će uvesti reda u svom dvorištu", upozorio  je Barrot.

Velika Britanija i Njemačka raspolažu najvećim flotama u Europi i nisu baš sklone prihvatiti zakone kojima bi se regulirao taj sektor industrije, kazao je jedan europski dužnosnik. Barrot je pak izrazio zabrinutost u vezi sa Ciprom, Maltom i Grčkom.

"U zemljama poput Cipra, Malte i Grčke pomorski je promet glavni oslonac gospodarstva pa su one u najmanju ruku nesklone promjenama", objasnio je.

Drugi prijedlog obuhvaća sastavljanje popisa luka gdje brodovi s poteškoćama mogu potražiti utočište kako se ne bi našli u još većim nevoljama na otvorenom moru i tako uzrokovali još teže posljedice po okoliš. 

Tom bi se mjerom trebale izbjeći nesreće poput one koju je doživio tanker Prestige. Naime, tom je plovilu uskraćen pristup u luku, pa se rascijepio napola pred obalom Galicije. Takvi bi brodovi ubuduće trebali dobiti mogućnost sklanjanja u luku nakon temeljite procjene njihove situacije i odgovarajuće odluke nadležnog tijela, oslobođenog pritiska lokalnih vlasti. (Hina/AFP)



Pisane vijesti