- Objavljeno: 04.06.2020.
Digitalizacija i održivost - imperativi za budući razvoj prometnog sektora
Na trećoj neformalnoj videokonferenciji ministri prometa EU-a razgovarali su o održivom i digitalnom oporavku prometnog sektora nakon izbijanja pandemije koronavirusa.
Sastankom je predsjedao ministar mora, prometa i infrastrukture, Oleg Butković, dok je Komisiju zastupala povjerenica za promet, Adina Vălean.
Tijekom rasprave, ministri su raspravili teme poput inicijativa i ulaganja koji su najnužniji za održivi i digitalni oporavak koji sektor mogu učiniti otpornijim te najbolje kratkoročne, srednjoročne i dugoročne alate za postizanje navedenih ciljeva.
„Radeći na oporavku sektora, sada imamo priliku ubrzati „ozelenjivanje“ transportnog sektora, što će dati poticaj cijeloj pratećoj industriji. Osim toga, financijski paket za oporavak koji je predstavila Komisija je veći no ikad, te je važno da prometni sektor bude uvelike zastupljen u raspravama oko novog proračuna. Naš sektor je vitalan za europsku ekonomiju, globalnu trgovinu, ali i sveukupnu klimatsku ambiciju na razini EU-a.". - istaknuo je ministar Butković.
Ministri su ponovno potvrdili važnost koordiniranog pristupa kako u uvođenju mjera za zaustavljanje širenja virusa i primjene izlazne strategije, tako i u osiguravanju oporavka. Također, ministri su pozdravili turistički i prometni paket koji je Komisija predstavila u svibnju, a koji sadrži i važne smjernice za sektor prometa.
U kontekstu situacije u zračnom prometu istaknuto je, kako je isti, najteže pogođen ovom krizom i kako to ne smije biti izlika za smanjenje okolišne ambicije.
U cestovnom prijevozu koji je posebno pogođen međunarodni putnički prijevoz, ministri su istaknuli potrebu za koordinacijom zaštitnih zdravstvenih mjera u razdoblju njegovog postepenog oživljavanja, kao i činjenice da postepeno otvaranje granica ne bi trebalo dovesti do diskriminacije ili utjecati na pravila poštene tržišne utakmice. Naglašeno je kako su zaštitne mjere u jeku pandemije, imale značajan negativan učinak na sektor, kojemu će biti potrebna financijska pomoć.
Za pomorski sektor, osim dogovora na međunarodnoj razini o smanjenju emisija te ostalim aspektima važnima za održivi razvoj, važna će biti ulaganja u lučku infrastrukturu za alternativna goriva i općenito nove načine napajanja kao i istraživanje i razvoj novih tehnoloških rješenja za autonomna plovila.
Također, istaknuta je i briga za pomorske radnike, u kontekstu globalne pandemije i njihove repatrijacije, ali i u kontekstu njihovog obrazovanja, kako bi bilo u skladu s tehnološkim napretkom i razvojem autonomnih sustava upravljanjem plovilima.
Konačno, ministri su pozvali na koordiniranu i uravnoteženu strategiju oporavka prometa, koja će kombinirati imperativnu zaštitu javnog zdravlja s operativnim i gospodarskim oporavkom. Ova strategija trebala bi biti konkretizirana u narednim tjednima.
Vijesti iz medija
Sastankom je predsjedao ministar mora, prometa i infrastrukture, Oleg Butković, dok je Komisiju zastupala povjerenica za promet, Adina Vălean.
Tijekom rasprave, ministri su raspravili teme poput inicijativa i ulaganja koji su najnužniji za održivi i digitalni oporavak koji sektor mogu učiniti otpornijim te najbolje kratkoročne, srednjoročne i dugoročne alate za postizanje navedenih ciljeva.
„Radeći na oporavku sektora, sada imamo priliku ubrzati „ozelenjivanje“ transportnog sektora, što će dati poticaj cijeloj pratećoj industriji. Osim toga, financijski paket za oporavak koji je predstavila Komisija je veći no ikad, te je važno da prometni sektor bude uvelike zastupljen u raspravama oko novog proračuna. Naš sektor je vitalan za europsku ekonomiju, globalnu trgovinu, ali i sveukupnu klimatsku ambiciju na razini EU-a.". - istaknuo je ministar Butković.
Ministri su ponovno potvrdili važnost koordiniranog pristupa kako u uvođenju mjera za zaustavljanje širenja virusa i primjene izlazne strategije, tako i u osiguravanju oporavka. Također, ministri su pozdravili turistički i prometni paket koji je Komisija predstavila u svibnju, a koji sadrži i važne smjernice za sektor prometa.
U kontekstu situacije u zračnom prometu istaknuto je, kako je isti, najteže pogođen ovom krizom i kako to ne smije biti izlika za smanjenje okolišne ambicije.
U cestovnom prijevozu koji je posebno pogođen međunarodni putnički prijevoz, ministri su istaknuli potrebu za koordinacijom zaštitnih zdravstvenih mjera u razdoblju njegovog postepenog oživljavanja, kao i činjenice da postepeno otvaranje granica ne bi trebalo dovesti do diskriminacije ili utjecati na pravila poštene tržišne utakmice. Naglašeno je kako su zaštitne mjere u jeku pandemije, imale značajan negativan učinak na sektor, kojemu će biti potrebna financijska pomoć.
Za pomorski sektor, osim dogovora na međunarodnoj razini o smanjenju emisija te ostalim aspektima važnima za održivi razvoj, važna će biti ulaganja u lučku infrastrukturu za alternativna goriva i općenito nove načine napajanja kao i istraživanje i razvoj novih tehnoloških rješenja za autonomna plovila.
Također, istaknuta je i briga za pomorske radnike, u kontekstu globalne pandemije i njihove repatrijacije, ali i u kontekstu njihovog obrazovanja, kako bi bilo u skladu s tehnološkim napretkom i razvojem autonomnih sustava upravljanjem plovilima.
Konačno, ministri su pozvali na koordiniranu i uravnoteženu strategiju oporavka prometa, koja će kombinirati imperativnu zaštitu javnog zdravlja s operativnim i gospodarskim oporavkom. Ova strategija trebala bi biti konkretizirana u narednim tjednima.