Hrvatsko pomorsko zakonodavstvo u velikoj je mjeri usklađeno s pravnom stečevinom Europske unije, a u području sigurnosti plovidbe i zaštite pomorskog okoliša Hrvatska je ispred članica Europske unije, kazao je državni tajnik za more Branko Bačić na skupu „Hrvatsko pomorsko zakonodavstvo u procesu usklađenja s pravnom stečevinom Europske unije“.
Pristup zajedničkom europskom tržištu i pravila slobodnog pristupa tržištu zasigurno će zahtijevati intervencije u hrvatskom zakonodavstvu, istaknuo je Bačić. Najavio je da će hrvatska Vlada za domaće brodare kao prijelazni period za prilagodbu tražiti odgodu kabotaže kako bi ojačali i mogli se ravnopravno nositi s konkurencijom. Naglasio je da su takvu zaštitu za svoje brodare tražile i druge mediteranske zemlje, od kojih su neke dobile odgodu kabotaže na pet, a neke na šest godina.
Već sada za hrvatske brodare postoji niz olakšica, uvedenih novim Pomorskim zakonikom, kojima se omogućava njihova konkurentnost na svjetskom tržištu, rekao je Bačić ističući kako dane olakšice prelaze okvire koje je zasad definirala Unija. Uz zakonom propisane olakšice, država ulaže i u obnovu izletničke i bijele flote kroz izgradnju deset brodova u iznosu od oko 170 milijuna eura, precizirao je kapetan Mario Babić, pomoćnik ministra za pomorski promet, pomorsko dobro i luke. .
Poznato je da EU polaže veliku pozornost zaštiti morskog okoliša, a to je i naše strateško opredjeljenje, pa je Vlada inicirala postupak za proglašenje Jadranskog mora posebno osjetljivim morskim područjem, sukladno smjernicama IMO-a, rekao je državni tajnik za more. Koristeći rezultate studije koju je proveo Fritjof Nansen Institut iz Osla u tijeku ove godine, najavio je Bačić, donijet ćemo podzakonski propis o upravljanju i nadzoru balastnih voda na Jadranu, a u narednoj godini u okviru IMO GLOBALAST projekta, u kojem će Hrvatska imati ulogu vodeće zemlje u regiji, razvit ćemo regionalni plan upravljanja balastnim vodama.
Screening u području pomorstva, odnosno proces analitičkog ispitivanja usklađenosti pomorskog zakonodavstva sa pravnom stečevinom Europske unije odvija se u okviru poglavlja 14.- Prometna politika i poglavlja 21.- Trans-europske mreže. Prva, eksplanatorna faza održat će se od 26.-30. lipnja ove godine u Bruxellesu, a druga bilateralna faza će biti održana od 18.-22. rujna ove godine. U toku prve faze predstavnici Europske komisije će nas iscrpno upoznati sa sadržajem pravne stečevine EU u našem području, a u drugoj fazi se od nas očekuje da damo prikaz relevantnog hrvatskog zakonodavstva i prakse, pojasnio je Bačić.
Želeći u ovaj proces uključiti sve zainteresirane Ministarstvo je, u okviru Radne skupine za pripremu pregovora koju je imenovala Vlada RH, oformilo Podskupinu za pomorstvo koja je posljednjih mjeseci intenzivno radila na usporedbi pravne stečevine EU u području pomorstva sa hrvatskim pomorskim zakonodavstvom. Iako je ovaj posao intenziviran posljednjih mjeseci, započet je prilikom pripreme i izrade Pretpristupne pomorske strategije koja je usvojena u lipnju, a prezentirana u studenom prošle godine.
Hrvatsko pomorsko zakonodavstvo u procesu usklađenja s pravnom stečevinom Europske unije ( 2,03 MB) |