Europska komisija u srijedu je predstavila desetogodišnji strateški plan za promidžbu sigurnog, čistog i učinkovitog pomorskog prometa u čijem su središtu dugoročna konkurentnost europskog brodarstva i s njim povezanih pomorskih industrija na svjetskim tržištima, te prilagodba sustava prijevoza na moru izazovima 21. stoljeća, priopćeno je iz Bruxellesa.
Europski povjerenik za promet Antonio Tajani rekao je da sadašnja gospodarska i financijska kriza traže odlučno djelovanje.
"Moramo gledati prema budućnosti i odgovoriti na mnoge izazove s kojima se danas suočavamo, od borbe protiv piratstva do smanjivanja utjecaja pomorskog prometa na okoliš", rekao je Tajani.
"Piratstvo i oružane pljačke ozbiljan su problem za živote pomoraca, sigurnost pomorske industrije i sigurnost obalnih država. Pozivam sve da se aktivno angažiraju u borbi protiv tog fenomena i tražimo trajno rješenje ovog problema koji pogađa čitavu međunarodnu zajednicu", rekao je Tajani.
U svijetu, više od 80 posto robe prevozi se pomorskim putem, zbog čega pomorski promet ostaje osnova međunarodne trgovine. Za EU, pomorski promet i s njim povezani uslužni sektori ključni su u pomaganju europskim kompanijama da budu globalno konkurentne.
Europska komisija također je prihvatila akcijski plan svrha kojeg je stvoriti pomorski prostor bez prepreka u Europi koji uključuje nekoliko zakonodavnih mjera, uključujući i prijedlog o pojednostavljivanju mnogobrojnih administrativnih formalnosti.
"To što predlažemo je velika promjena, želimo primijeniti na pomorski promet ista pravila koja postoje za promet na kopnu", rekao je Tajani.
Prijedlog bi trebao smanjiti broj informacija koje treba višekratno dati različitim tijelima u lukama.
"Uspostava jedinstvenog europskog tržišta 1993. značajno je olakšala formalnosti za kopneni promet, ali pomorski je daleko od te željene situacije", kaže se u priopćenju Komisije.
Brod koji plovi između dviju luka u EU treba proći bezbrojne kontrole dokumenata i fizičke kontrole broda koju carinici, sanitarne i veterinarske kontrole provode na odlasku i na dolasku.
Dvadeset sedam zemalja EU ima više od 1.200 teretnih luka raspoređenih na 100.000 kilometara obale.
(Hina)