Hrvatske brodare čeka krizno razdoblje

Za hrvatske brodare ova će godina biti najuspješnija u povijesti te će zbog odličnih rezultata akumulirati određena sredstva za teško razdoblje koje 20. studenog 2008. (s lijeva) Branko Bačić, državni tajnik za more, kap. Mario Babić, ravnatelj Uprave za pomorski promet, pomorsko dobro i luke i Stjepan Papić, predsjednik Skupštine Mare Nostrumslijedi, istaknuo je Branko Bačić, državni tajnik za more, nakon današnjeg sastanka s Mare Nostrum – Udrugom hrvatskih poslodavaca-brodara u međunarodnoj plovidbi.

Današnji je sastanak, dodao je, najvećim dijelom bio posvećen stanju na svjetskom brodarskom tržištu obzirom na svjetsku financijsku krizu koja je dovela do pada potražnje za brodskim prometom. Prema njegovim riječima, oslobođenje hrvatskih brodara od plaćanja poreza na dobit pokazala se kao dobra mjera Vlade u posljednjih nekoliko godina jer im je omogućila akumuliranje dobiti.

Posljednje godine bile su zlatne godine svjetskog brodarstva, a brodogradilišta su bila punih navoza, kazao je Bačić ilustrirajući najbolje godine primjerom da je stari brod vrijedio dvostruko više od novogradnje koliko je bilo posla.

Svjetsko brodarstvo danas je suočeno sa krizom koju najviše osjećaju brodari za prijevoz rasutih tereta, kod kojih su vozarine pale i do 90 posto, dok su vozarine za tankere pale 20-30 posto, naglasio je državni tajnik. Brodarima je danas jeftinije odustati od broda u gradnji i dijela uplaćenog novca jer će vozarine biti neisplative ili čak možda uopće neće biti posla, napomenuo je rekavši da se davno zaključeni ugovori za prijevoz raskidaju kako bi se smanjile vozarine.

Nitko nema odgovora koliko će kriza potrajati, a hrvatski će je brodari preživjeti ako zahvati samo 2009. godinu, ocijenio je Stjepan Papić, predsjednik Skupštine Mare Nostrum. Govoreći o razmjerima krize iznio je mišljenje da će biti katastrofa za cijeli svijet ako se ostvare neke 20. studenog 2008. Sastanak predstavnika Ministarstva s vodstvom i članovima Mare Nostrum - Udrugom hrvatskih poslodavaca - brodara u međunarodnoj plovidbiprognoze o trajanju krize u razdoblju od tri do četiri godine.

Ukoliko kriza potraje kap. Mario Babić, ravnatelj Uprave pomorskog prometa, pomorskog dobra i luka rješenje vidi u davanju državnih jamstava brodarima po uzoru na istu mjeru od prije desetak godina.

Na sastanku je bilo riječi i o statusu hrvatske zastave na listama Pariškog memoranduma koji uglavnom obuhvaća europske luke te o rezultatima Vladinog Akcijskog plana za poboljšanje stanja. Bačić je rekao da će do kraja godine Hrvatska najvjerojatnije uspjeti ispuniti mjerilo Europske komisije o smanjenju broja zaustavljanja naših brodova u europskim lukama te da će biti bolja od mnogih zemalja koje su članice EU.

Također, za siječanj je najavio okrugli stol sa Sindikatom pomoraca Hrvatske i Udrugom pravnika, na kojem bi se raspravilo o kaznenoj odgovornosti zapovjednika i piratstvu u svjetskom pomorstvu. Isto tako najavio je da će hrvatska Vlada sutra raspravljati o izmjenama i dopunama Pomorskog zakonika kojima će se utvrditi da je hrvatsko pravosuđe nadležno u sudskim procesima u kojima se rješava o naknadi štete za ozljedu ili smrt naših pomoraca na stranim brodovima.

Beneficirani radni staž neće biti obuhvaćen ovim izmjenama, naglasio je, već će se to pitanje riješiti kroz izmjene Zakona o stažu osiguranja s produženim trajanjem, za što je zaduženo Ministarstvo gospodarstva, rada i poduzetništva.



Pisane vijesti