Zastupnici Europskog parlamenta usvojili su u srijedu niz prijedloga za jačanje sigurnosti u pomorskom prometu i sprečavanje izlijevanja nafte, no paket zakona tek očekuju teški pregovori sa zemljama članicama.
Parlament traži stroža pravila za države pod čijim zastavama brodove plove i jasnija pravila o odgovornosti vlasnika brodova i osiguranju.
Predloženim pravilima uveo bi se i stroži režim inspekcija brodova te u lukama ili zaljevima uspostavila mjesta zakloništa za brodove u nevolji koja bi nadgledale neovisne nacionalne vlasti. Mjere su dio paketa "Erika III", nazvanom po tankeru koji je potonuo nedaleko od obale Francuske 1999., izazvavši veliko izlijevanje nafte.
"Nakon nesreća tankera Erika i Prestige, napokon smo uspjeli razviti brz i učinkovit sustav za pomoć brodovima u teškoćama u blizini naših obala", kazao je belgijski zastupnik Dirk Sterckx. Tanker Prestige potonuo je kod španjolske obale 2002.
Paketom zakona želi se također uvesti obvezno osiguravanje brodova (oko 5 posto brodova u EU nije osigurano), te omogućiti naknade za ozljede putnika ili gubitak prtljage kao i u drugim oblicima prijevoza.
Neke zemlje članice protive se, međutim, uspostavi mjesta zakloništa za brodove u nevolji, strahujući da bi njihove luke time postale izložene financijskom riziku ili riziku od zagađenja okoliša.
Neke također oklijevaju pristati na nove europske propise o obvezama država pod čijim zastavama brodovi plove te o građanskoj odgovornosti za katastrofe u okolišu, dajući prednost nacionalnim propisima.
Europski ministri prometa o prijedlozima će razgovarati u listopadu nakon čega će vjerojatno biti potrebni daljnji pregovori s Parlamentom da bi se postigao konačan oblik zakona. (Hina/Reuters)