Obilježeno 155 godina od puštanja u promet prve željezničke pruge u Hrvatskoj

 

Danas je na čakovečkom željezničkom kolodvoru održana svečanost obilježavanja 155 godina od puštanja u promet prve željezničke pruge u Hrvatskoj na dionici (Nagykanizsa u Mađarskoj)  - Kotoriba - Čakovec - Macinec (Pragersko u Sloveniji).

Na svečanosti su sudjelovali zamjenik ministra pomorstva, prometa i infrastrukture Zdenko Antešić, predsjednica Uprave HŽ Infrastrukture Renata Suša, predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Dražen Ratković, predsjednik Uprave HŽ Carga Danijel Krakić te predstavnici lokalne i područne samouprave, međimurski župan Matija Posavec i gradonačelnik Grada Čakovca Stjepan Kovač.

Obraćajući se okupljenima zamjenik ministra Zdenko Antešić je istaknuo: „Posebno mi je zadovoljstvo prisustvovati današnjoj svečanosti obilježavanja jednog izuzetno važnog trenutka ne samo povijesti željeznice, nego i hrvatske povijesti, kad je prije 155 godina sagrađena prva pruga koja prolazi kroz teritorij Hrvatske. Ovom prugom pokraj koje obilježavamo 155 godina uspostave željezničkog prometa začeta je daljnja gradnja željezničke mreže i udareni temelji prometnog razvoja današnjeg europskog koridora kojega u TEN-T mreži Europske unije zovemo Mediteranskim koridorom“.

Podsjetimo, 24. travnja 1860. godine otvorena je za promet pruga koja je povezivala Nagykanizsu (Mađarska) s Pragerskim (Slovenija), a prolazila je kroz Međimurje, i to na dijelu od Kotoribe (most na Muri) do Macinca. Ideja o izgradnji pruge potječe iz 1854. godine, a važna je zbog povezivanja Budimpešte s tada najvažnijim željezničkim pravcem u Habsburškoj monarhiji, Beč-Trst, dovršenim 1857. godine.

Izgradnja pruge započela je 17. prosinca 1857. godine, a gradilo ju je Carsko i kraljevsko povlašteno društvo južnih željeznica. Vođenje radova na izgradnji povjereno je Karlu von Etzelu, tada najvećem stručnjaku za izgradnju te vrste infrastrukturnih objekata u Monarhiji. Tako su na potezu pruge kroz Međimurje izgrađeni jedan most i tri željezničke postaje, pri čemu je ona u Čakovca bila najveća. Ukupna duljina pruge iznosila je 42,4 kilometra, a završena je dvadeset mjeseci prije roka.

Završetak izgradnje pruge i njezino puštanje u promet smatra se početkom organiziranog željezničkog prometa u Republici Hrvatskoj.

Govoreći o obljetnici predsjednica Uprave HŽ Infrastrukture Renata Suša podsjetila je okupljene da  ove godine obilježavamo još i 140 godina postojanja pruge Zagreb – Karlovac te 110 godina pruge Osijek – Đakovo - Vrpolje, te da će se nakon niza godina krenuti sa izgradnjom prve sasvim nove pruge između Gradeca  i Sv. Ivana Žabna. Također, za ovu je godinu najavila završetak radova na osiguranju željezničko - cestovnih prijelaza u Međimurskoj županiji i to u Maloj Subotici i na dionici između Nedelišća i Strahoninca, dok je za sljedeću najavila obnovu pruge između Čakovca i Varaždina.

O važnosti Međimurja u razvoju željezničkog prometa u Republici Hrvatskoj govorio je predsjednik Uprave HŽ putničkog prijevoza Dražen Ratković. On se prisjetio svih onih radnika koji su tijekom povijesti sudjelovali u stvaranju željezničkog sustava, kao i onih koji danas omogućavaju njegovo funkcioniranje i sudjeluju u pružanju usluga putnicima, a sve kako bi se kroz podizanje kvalitete usluge, uvođenje u promet novih vlakova i modernog sustava prodaje karata obilježilo 155 godina željeznice u Hrvatskoj te označio početak novog razdoblja za razvoj željezničkoga putničkog prijevoza.

„Obilježavanje ove obljetnice daje nam nadu da će željeznica i u budućnosti biti glavni nositelj teretnog prijevoza“, kazao je predsjednik Uprave HŽ Carga Danijel Krakić, te izrazio zadovoljstvo što i na ovoj svečanosti može istaknuti rad radionice RŽV Čakovec koja se nalazi upravo ovdje, i već 70 godina sudjeluje u razvoju gospodarstva međimurskoga kraja.
Recimo na kraju kako su na svečanosti obilježavanja sudjelovale i članice djevojačkog zbora Mozartine te članovi KUD-a HŽ Varaždin.

Po završetku svečanosti okupljeni su se uputili u razgledavanje postrojenja RŽV Čakovec.

FOTOGALERIJA


Najave