Hrvatski cestovni prijevoznici prema nedavno zatvorenom pregovaračkom poglavlju 14 Prometna politika nakon pristupanja Hrvatske Europskoj uniji za zemlje EU-a neće trebati nikakve ni bilateralne niti tranzitne dozvole čime se otvara veliki prostor za povećanje posla, ali ostaje im problem što su još uvijek najskuplji među prijevoznicima u regiji zbog visokih fiksnih troškova.
Istaknuto je to na današnjem Eurotrans Forumu 2010. koji je u organizaciji časopisa Kamion&Bus u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture okupio blizu 200 sudionika iz cestovnog prijevoza.
Napomenuvši da su cestovnim prijevoznicima visoke fiksne troškove nametnuli država i osiguravajuće kuće, predsjednik Uprave Udruženja hrvatskih cestovnih prijevoznika Marijan Banelli istaknuo je da će se protiv toga nastaviti boriti.
Država, ako želi da ti prijevoznici nastave 'nositi' 5,9 pa i više posto BDP-a, mora shvatiti važnost smanjenja naknada za taj sektor.
O tome će najviše biti riječi i na Drugom općem saboru cestovnih prijevoznika koji će se održati do Božića ove godine, najavljuje Banelli.
Navodi i da zbog krize prijevoznici i ove godine nastavljaju bilježiti pad prometa, od oko 24 posto, a trenutno ih je aktivnih 1.500 do 2.000, što je oko tisuću manje nego prije dvije godine.
Među prednostima za cestovne prijevoznike po ulasku u EU državni tajnik u resornom ministarstvu Danijel Mileta izdvojio je uz ukidanje svih dozvola, uklanjanje kontrola na graničnim prijelazima te mogućnost obavljanja kabotaže.
Najveći izazovi bit će uvođenje standarda Euro 5 i kasnije i Euro 6 koji pooštravaju granične vrijednosti u emisijama ispušnih plinova, kao i uvođenje digitalnog tahografa, te uz srednjoškolsko i tzv. tečajno obrazovanje za vozače s češćim provjerama znanja, svakih tri do pet godina.
Iskustva slovenskih cestovnih prijevoznika po ulasku u EU od 2004. do danas prenio je Matjaž Vrčko iz slovenskog Ministarstva prometa kazavši da je u tom razdoblju u Sloveniji kao i u drugim novim članicama taj promet i broj kamiona porastao po vrlo visokim stopama.
Porast međunarodnog prometa bez sumnje će se dogoditi i hrvatskim cestovnim prijevoznicima, ali trebaju znati da je konkurencija ogromna zbog čega je i cijena prijevoz sve manja. Prije nekoliko godina bila je jedan euro po kilometru, a sada je prema neslužbenim procjenama oko 0,7 ili manje eura.
Vrčko je hrvatskim kolegama poručio i da po ulasku u EU treba dobro poznavati sva pravila, provesti ih u praksi, ali i ne samo slušati EU jer kad ste već unutra ravnopravni ste sa ostalima, možete se nametnuti i svojim idejama te nastojati pokušati više zaštiti svoje interese.
(Hina)