Hrvatske željeznice (HŽ) su pred najvećim izazovima i nužan im je investicijski ciklus koji se ubuduće treba što više oslanjati i na sredstva iz europskih fondova, istaknuto je na današnjem stručnom skupu "Željeznica - najpovoljniji oblik kopnenog prijevoza" koji su organizirali HŽ Holding i Hrvatsko društvo željezničkih inženjera (HDŽI).
HŽ treba nastaviti proces restrukturiranja, potreban im je investicijski ciklus u kojem će se koristiti sredstva EU fondova, a ima mogućnosti i koncesija, kazao je predsjednik Uprave HŽ-a Zoran Popovac na skupu održanom u Hrvatskoj gospodarskoj komori u sklopu obilježavanja 150 godina prve pruge u Hrvatskoj.
Čelni čovjek HŽ-a pritom je posebno izdvojio značaj Vladinog uvrštavanje u katalog investicija važnih za državu i riječke nizinske pruga za koju, kako je rekao, zanimanje na koncesijskom modelu pokazuju i predstavnici kineske vlade.
U Vladinom katalogu investicijskih projekata ulaganja u željezničku prugu Rijeka-Karlovac-Zagreb-Koprivnica-Botovo procijenjena su na 3,65 milijardi eura.
Popovac ističe i kako investicije u tu prugu treba sagledati i iz perspektive zemalja srednje Europe te treba očekivati i pomoć iz EU fondova.
Izvršni direktor Zajednice europskih željeznica (CER) Johannes Ludewig, podsjećajući na proces liberalizacije u željezničkom sektoru, posebno značajnim ističe koridor X. i pozdravlja inicijativu Cargo 10 (zajedničke tvrtke željezničkih poduzeća Srbije, Hrvatske i Slovenije).
Ulaskom u EU i otvaranjem tržišta važno je pitanje tko će voziti na koridoru X. i naplaćivati tu uslugu, to je važno ne samo za HŽ nego i Vladu. Izazovno je pripremiti se i biti konkurentan za nove usluge. Zato je važno da se hrvatske, srpske i slovenske željeznice žele udružiti kako bi radile na prekograničnim uslugama i bile važan igrač ne samo danas nego i za deset godina, kazao je Ludewig i poručio: "Ako želite biti igrač za deset godina, morate investirati danas".
Na skupu je posebno istaknut i značaj ulaganja u željezničku infrastrukturu za razvoj hrvatskih luka i za domaću željezničku industriju.
Povezivanje lučkog sa željezničkim biznisom je komparativna prednost Hrvatske u teretnom prometu i tu moramo biti učinkovitiji, poručio je Popovac.
Državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Danijel Mileta ističe i značaj ulaganja u željeznicu kao poticaj domaćoj željezničkoj industriji. Morat ćemo nabavljati nove lokomotive i vagone, a očekujemo da domaća industrija bude jedan od glavnih konkurenata, kazao je.
Govoreći o HŽ-u danas, Popovac je uz ostalo kazao kako je u razdoblju od 2003. do 2009. broj zaposlenih u HŽ-u smanjen za nešto više od tri tisuće, upozorio je na dosadašnju podinvestiranost željeznica, na snažan pad prijevoza roba u prošloj godini, itd.
(Hina)