Hrvatske morske i riječne luke ove godine bilježe nešto bolje rezultate nego lani, promet putnika i tereta se približava onom iz 2008., a s obzirom da se i na europskom i svjetskom tržištu lučkih usluga situacija poboljšava u Hrvatskoj je potrebno što prije odabrati najbolje projekte za razvoj tog sektora i predložiti ih za financiranje iz fondova EU-a.
Istaknula je to predstavnica Ministarstva mora, prometa i infrastrukture Nina Perko na današnjem 5. međunarodnom znanstveno-stručnom savjetovanju "Luke i plovni putovi-POWA 2010" koje je u Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK) okupilo više od 70 domaćih i stručnjaka iz nekoliko susjednih zemalja.
Naglasivši i da između gospodarstva i znanosti treba stvoriti jaču vezu za vodni transport, čime bi taj segment mogao ojačati i kao gospodarska grana, Perko je sudionike skupa upozorila i da se približavanjem i ulaskom u EU smanjuju nacionalna sredstva za financiranje infrastrukturnih projekata te je stoga važno naučiti i razumjeti kako projekte kandidirati za financiranje iz EU fondova.
Slično je kazao i predstavnik Ministarstva regionalnog razvoja Ivo Žunić naglasivši da Hrvatska ima još dosta potencijala za razvoj luka i plovnih putova, kao i da treba iskoristiti sredstva iz pretpristupnih EU fondova za taj razvoj. Napomenuo je da godišnja razina sredstava samo primjerice za pet komponenata iz fonda IPA, među kojima je i prekogranična suradnja, iznosi blizu 600 milijuna eura.
S obzirom na Jadransko more i rijeke s kojima Hrvatska odnosno njenih 18 od 21 županije graniči s drugim državama, Žunić je kazao i kako bi se broj sadašnjih osam programa prekogranične suradnje mogao povećati, kao i sredstva za njih iz EU fondova sa sadašnjih oko milijun eura godišnje po programu i za deset puta više ulaskom Hrvatske u EU.
Uz brojne programe i projekte na skupu je predstavljen i program EU 'Marco Polo-za smanjenje opterećenja cestovnog prometa', u sklopu kojeg se subvencioniraju projekti ekološkog prijevoza odnosno oni koji će s cestovnog promet putnika i tereta što uspješnije skrenuti na druge vrste prometa. Godišnji proračun za subvencije u tom programu, koji je trenutno definiran do 2013., je 60 milijuna eura.
Uz HGK organizatori današnjeg savjetovanja POWA su zagrebački Fakultet prometnih znanosti i Klaster intermodalnog prijevoza.
(Hina)