Predstavnici željeznica Hrvatske, Srbije i Slovenije potpisali su u četvrtak u Beogradu Protokol o osnivanju zajedničkog željezničkog poduzeća pod nazivom "Kargo 10", što predstavlja nastavak dogovora kojim se podupire osnivanje zajedničke tvrtke radi ostvarivanja bržeg transporta robe na paneuropskom transportnom koridoru X.
Protokol trebaju potvrditi sve tri države, sjedište poduzeća bit će u Ljubljani, a njegov prvi ravnatelj Robert Vuga, dok će prvi vlak krenuti 1. listopada iz Ljubljane, prenijela je srbijanska agencija Beta.
Željeznica svake od triju zemalja imat će po trećinu udjela u novom zajedničkom poduzeću, a profit će se dijeliti po istom postotnom odnosu.
Vuga je kazao kako će zajednička željeznica raspolagati s pet posto od ukupnih vlakova željeznica triju država te da u prvom razdoblju, unatoč potrebi, nisu planirane veće infrastrukturne investicije. "'Kargo 10' će biti značajan igrač u željezničkom transportu", rekao je Vuga te najavio skraćivanje carinskih procedura na graničnim prijelazima radi bržeg prolaza vlakova zajedničke željeznice. Kako je objašnjeno, Crna Gora i Makedonija nisu pristale ući u zajedničko željezničko poduzeće, ali će biti dio šire alijanse te na temelju toga imati određenu korist.
Hrvatska, Srbija i Slovenija potpisale su 30. srpnja u Beogradu deklaraciju kojom se podržava osnivanje zajedničke tvrtke radi ostvarivanja bržeg transporta robe na paneuropskom transportnom koridoru X.
Hrvatski državni tajnik ministarstva mora, prometa i infrastrukture Danijel Mileta, srbijanski ministar infrastrukture Milutin Mrkonjić i slovenski ministar transporta Patrick Vlačič tada su najavili osnivanje zajedničke tvrtke koje će željeznicama triju zemalja omogućiti konkurentnost i zajednički nastup na tržištu.
Mileta je rekao kako tri zemlje time osiguravaju zajednički nastup svojih željeznica na zajedničkom tržištu, odnosno na koridoru 10, pri čemu će im njihove države nastojati omogućiti da što efikasnije, konkurentnije i bolje obavljaju svoj posao.
Mrkonjić je kazao kako sada koridorom 10 na relaciji Ljubljana- Zagreb- Beograd- Dimitrovgrad- Istanbul ide 700 vlakova, dok koridorom 4, koji je duži i ide preko Mađarske, ide sedam tisuća vlakova istaknuvši kako samo privlačenjem dijela tih vlakova skraćivanjem vremena vožnje sa sadašnjih 60 na 35 do 49 sati svaka država dobiva po 50 milijuna eura godišnje. Dodao je da se to, između ostalog, odnosi na skraćivanje carinskih i policijskih komplikacija na granicama.
Vlačič je potpisanu Deklaraciju tada ocijenio iznimno značajnom za budućnost te naglasio kako će u poslovnom smislu ona značiti mnogo za tri zemlje potpisnice.
(Hina)