Hrvatska je učinila značajan korak u liberalizaciji tržišta željezničkih usluga jer je prije dolaska konkurentskih operatora HŽ-u, uspostavila regulatorno tijelo, odnosno Agenciju za regulaciju tržišta željezničkih usluga (ARTZU), ocijenjeno je na radionici "Tržište željezničkih usluga - pravni okvir i regulatorna tijela" održanoj danas u organizaciji ARTZU-a i tvrtke Vienna Consult.
Na radionici je predstavljeno pravno uređenje tržišta željezničkih usluga u Europskoj uniji kojem se Hrvatska treba prilagoditi te iskustva Austrije čije se regulatorno tijelo smatra jednim od najuspješnijih u Europi.
Radionica je održana u sklopu PHARE projekta "Restrukturiranje i razvoj hrvatskog željezničkog sustava u okviru europskog zakonodavstva". Okupila je pedesetak sudionika - željezničara, predstavnika ministarstava i upravnih tijela i strukovnih udruga.
Osnivanje agencija poput ARTZU-a prije ukidanja monopola nacionalnih prijevoznika i uspostave konkurencije željezničkih prijevoznika pokazalo se kao pun pogodak u zemljama Europske unije koje su to, poput Hrvatske učinile, naglasio je Klaus Juergen Uhl iz Vienna Consulta.
Djelatnost ARTZU-a doprinijet će uređivanju tržišta i uspostavi fer natjecateljskih odnosa, ocijenio je Uhl. Po njegovim riječima, u zemljama u kojima je regulator osnovan nakon liberalizacije pojavilo se niz teškoća u razvoju tržišne utakmice.
S druge strane, zemlje s uspješnim regulatorom postigle su najbolje rezultate u željezničkom prometu u vidu rasta prometa.
Budući da je ispunila niz preduvjeta za uključivanje u europski sustav regulacije željezničkog prometa, Hrvatska, kako je ocijenio, može biti vodeća zemlja u regiji jugoistoka Europe u tom području.
Ulaskom Hrvatske u Europsku uniju liberalizirat će se tržište željezničkih usluga u putničkom i teretnom prijevozu u odnosu na inozemne operatere.
Datum početka liberalizacije teretnog prijevoza u Europi je 1. siječnja 2007., a liberalizacija međunarodnog putničkog prometa nastupila je 1. siječnja ove godine.
Pregovori o modelima liberalizacije unutarnjeg putničkog prijevoza otvorit će se u EU, prema predviđanjima zadnjeg "željezničkog paketa", u 2012. godini.
(Hina)