Ukupni gubitak prije oporezivanja 14 aktivnih davatelja poštanskih i kurirskih usluga u Hrvatskoj u 2008. godini iznosio je približno 143 milijuna kuna, a na takav rezultat presudno je utjecala Hrvatska pošta (HP) s gubitkom od 244 milijuna kuna, dok su ostali operateri ukupno poslovali s dobiti od 101 milijuna kuna.
To je bitno slabiji rezultat u odnosu na 2007. godinu, kad je ostvarena ukupna dobit od 54 milijuna kuna, podaci iz publikacije "Analiza tržišta poštanskih i kurirskih usluga u Republici Hrvatskoj u 2007. i 2008. godini" koja je danas predstavljena u Hrvatskoj agenciji za poštu i elektroničke komunikacije (HAKOM).
Aktivni davatelji poštanskih i kurirskih usluga su od obavljanja svih djelatnosti u 2008. godini ostvarili prihode od 2,43 milijarde kuna, a rashodi su im iznosili 2,57 milijardi kuna. U odnosu na prethodnu godinu prihodi su ostali na istoj razini, a rashodi su povećani za devet posto.
Prihodi HP-a pali su za osam posto, a rashodi su rasli za šest posto.
Ostali operateri povećali su prihode za 20 posto i rashode za 15 posto. Ta skupina davatelja usluga ostvarila je sveukupnu dobit u ukupnom poslovanju u 2008. godini od 101 milijuna kuna.
Gledajući rezultate poslovanja isključivo od obavljanja poštanskih i kurirskih usluga, ukupni gubitak 14 aktivnih operatera iznosio je 126 milijuna kuna, što je za 38 posto više nego u 2007. godini. Kao i kod ukupnih rezultata, najveći utjecaj ima HP s gubitkom od 201 milijuna kuna.
U HAKOM-u naglašavaju da su financijski podaci koji se odnose isključivo na poštanske i kurirske usluge za neke davatelje dobiveni njihovom procjenom i nisu provjerljivi iz službenih financijskih izvještaja.
Prema podacima iz analize, aktivni poštanski operatori su u 2008. godini zapošljavali 13.877 radnika, od čega je 11.480 bilo u HP-u. U odnosu na 2007. broj zaposlenih pao je za dva posto pri čemu je u HP-u smanjen za 6 posto, a kod drugih tvrtki povećan je za 21 posto.
Prosječna neto plaća u svim operaterima iznosila je 4.587 kuna i bila je 11 posto manje od državnog prosjeka. Značajno se razlikovala po pojedinim tvrtkama krećući se između 2.050 i 7.665 kuna.
Na tržištu poštanskih i kurirskih usluga u Hrvatskoj u prošloj godini ostvareno je oko 400 milijuna usluga, od čega je HP ostvario 360 milijuna ili 90 posto. Ostali davatelji povećali su tržišni udio u odnosu na 2007. za četiri posto.
U HAKOM-u smatraju da se tržište poštanskih i kurirskih usluga u Hrvatskoj postupno liberalizira i da HP ima sve veću konkurenciju, posebno u distribuciji paketa. Procjenjuju da tržište ima potencijal rasta, najviše u segmentu pismovnih pošiljaka između poslovnih korisnika.
(Hina)