Željeznica je jedan od stupova konkurentnosti svakog gospodarstva te se za liberalizaciju tržišta željezničkog prometa moramo dobro pripremiti, poručio je ministar mora, prometa i infrastrukture BOŽIDAR KALMETA na tribini Saveza za željeznicu pod nazivom CROCARGO 2008 koja je danas održana u Hotelu Porin pod pokroviteljstvom Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.
Prema predviđanjima Europske komisije, dodao je, promet u ovoj regiji trebao bi do 2020. porasti za čak 50%, te tu leži šansa koju Hrvatska mora iskoristiti. Restrukturiranje je nužno i kako bi se zaštitila radna mjesta, a ako HŽ Cargo na otvorenom tržištu ne bude mogao konkurirati produktivnošću i kvalitetom, pitanje je što će se dogoditi s radnicima, rekao je dodajući da zbog toga moramo učiniti sve da se željeznica razvija i postane konkurentna.
S ministrom se složio i Davorin Kobak, predsjednik kruga za potporu Saveza za željeznicu, koji je naglasio potrebu restrukturiranja željeznice kako bi se u procesu liberalizacije mogla nositi s konkurencijom.
Državni tajnik za željeznički promet Branimir Jerneić održao je prezentaciju u kojoj je sudionike upoznao sa zakonskom regulativom otvaranja tržišta željezničkih usluga. Posebno je značajan Zakon o Agenciji za regulaciju tržišta željezničkih usluga koja će se uskoro osnovati.
Predsjednik uprave HŽ Carga Zoran Popovac govorio je o HŽ Cargu u uvjetima otvaranja tržišta željezničkog teretnog prometa. Taj proces neće biti lak, prisutni su mnogi negativni trendovi, no, budućnost vidi u oslanjanju na luke. HŽ Cargo planira promjenu strukture zaposlenih, mnoge mjere za smanjenje troškova i povećanje prihoda te modernizaciju prijevoznih kapaciteta obzirom da je prosječna starost teretnih vagona 27,4 godine.
Iskustva Luke Koper sa sudionicima je podijelio i Matjaž Mesec iz susjedne Slovenije. Luka Koper osnovala je svog operatera Adria Transport u suvlasništvu sa austrijskim operaterom GKB. Tako su riješili mnoge probleme i znatno poboljšali kvalitetu usluge.
Branko Kreš, predsjednik Sindikata željezničara Hrvatske, iznio je, u pet točaka, stajališta sindikata o položaju radnika u procesu liberalizacije. Založio se protiv socijalnog i tržišnog dampinga, te za ravnomjerni razvoj gospodarstva, zaštitu radnika od otkaza i sigurnost prometa ispred profita.
Na kraju rasprave zaključeno je da zakonska regulativa za nove operatere već postoji te da je za njezino efikasno provođenje potrebna sinergija svih elemenata željezničkog sustava. Ta sinergija očitovat će se već u sljedećoj godini kroz izradu Vodiča za buduće operatere kojeg će izraditi Savez za željeznicu u suradnji s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture.