Europski parlament usvojio je ovoga tjedna na plenarnoj sjednici u Strasbourgu u drugom čitanju nacrt direktive kojom se želi uspostaviti zajednički sustav zračnih pristojbi za zračne luke u Europskoj uniji, čime se želi povećati konkurentnost i smanjiti cijena karata za putnike, stoji na web stranici EP-a.
Zračne luke naplaćuju zrakoplovnim kompanijama korištenje njezinih kapaciteta, a zrakoplovne kompanije taj trošak prebacuju na cijenu karata. Ponekad taj trošak čini veći dio cijene karata.
Parlament smatra da bi se nacrt direktive trebao odnositi na sve zračne luke u EU s više od pet milijuna putnika godišnje, kao i na najveću zračnu luku u svakoj zemlji članici, bez obzira na broj putnika. Europska komisija bila je predložila da se to odnosi na zračne luke s više od milijun putnika godišnje.
Direktiva bi trebala natjerati zračne luke da uvedu zajedničke europske standarde za troškove zračnim kompanijama, čime se želi spriječiti pojedine zračne luke da zloupotrebljavaju dominantnu poziciju na tržištu. Međutim, direktiva neće postaviti maksimalne moguće pristojbe.
U ovom trenutku svaka zračna luka pregovara o svojim vlastitim pristojbama s kompanijama. EP kaže da bi bilo kakva razlika u pristojbama među aerodromima trebala biti bazirana na transparentnim i objektivnim kriterijima, te da bi kompanije morale imati pravo žaliti se regulatoru ako nisu zadovoljne.
Za manje zračne luke koje nisu konkurentne zbog primjerice zemljopisnih čimbenika uključivanje u zajedničku europsku shemu predstavljalo bi administrativni i birokratski teret s ne prevelikim učinkom, kaže EP.
Po podacima za 2007. godinu, u tu bi shemu u ovom trenutku ušlo 69 zračnih luka, po kriteriju više od pet milijuna putnika ili onom o najvećoj zračnoj luci u zemlji članici. Dok direktiva bude stupila na snagu što se očekuje 2010. a potrebno joj je još i zeleno svjetlo zemalja članica, procjenjuje se da će se ona odnositi na 77 zračnih luka.
(Hina)