U paketu zakonskih prijedloga usklađenih sa zakonodavstvom EU Vlada je danas Saboru uputila i prijedlog izmjena i dopuna Zakona o prijevozu u cestovnom prometu kojima se uz ostalo prijevoznicima s područja EU, na načelu uzajamnosti i na privremenoj osnovi, dozvoljava kabotaža u prijevozu putnika i tereta od dana pristupanja RH EU.
Ovim zakonskim prijedlogom predlaže se brisanje najspornije odredbe o ograničenju starosti vozila kojima se obavlja djelatnost javnog cestovnog prijevoza putnika i tereta radi potpunog usklađivanja s propisima EU. Usvajanjem ovih izmjena i dopuna Zakona autobusi koji prevoze djecu neće morati biti mlađi od 10, a ostala vozila koja obavljaju prijevoz putnika i tereta od 18 godina do 2012. godine jer se kao jedino ograničenje uvodi tehnička ispravnost tih vozila.
Ovim se prijedlogom Zakona dopunjuje, odnosno mijenja jedno od osnovnih mjerila za raspodjelu stranih dozvola prijevoznicima, a odnosi se na kvalitetu voznog parka prema tehničkim zahtjevima razvrstanim od EURO 0 do EURO 5, a što je u skladu sa stvarnim stanjem i kvalitetom voznog parka prijevoznika koji obavljaju prijevoz tereta. Također, na ovaj se način usklađuje mjerilo koje se odnosi na tehnički suvremenije i ekološki prihvatljivije vozilo, čija nabavka mora imati za posljedicu povećanje broja bodova za raspodjelu dozvola.
Zakonom se uvodi obveza ishođenja licencije (akta kojim se odobrava obavljanje djelatnosti prijevoza putnika ili tereta) za prijevoz koji obavljaju trgovačka društva, javne ustanove, službe-vlastiti pogon koje osniva jedinica lokalne samouprave za obavljanje komunalne djelatnosti (ZET, Čistoća d.o.o. i ostali), koji su do sada bili oslobođeni te obveze.
Zakonom se po prvi put definira stjecanje početnih kvalifikacija i periodičke izobrazbe za vozače određenih kategorija vozila, uvjeti za davanje javnih ovlasti centrima koji će obavljati poslove osposobljavanja vozača, a koji će se provoditi putem javnog natječaja.
Nadalje, Zakonom se po prvi put uređuje upotreba unajmljenih vozila bez vozača za cestovni prijevoz tereta, te omogućava upotreba vozila koja su unajmili prijevoznici koji imaju sjedište u drugog državi članici. Navedene odredbe će se početi primjenjivati od dana pristupanja RH EU.
Ovaj zakonski prijedlog u dijelu prekršaja omogućava inspekciji cestovnog prometa raspolaganje efikasnim mjerama u slučajevima obavljanja djelatnosti javnog prijevoza osobama koje za to nisu registrirane i nemaju licenciju.
Ovim se Zakonom u potpunosti usklađuje pristup djelatnost cestovnih prijevoznika putnika i tereta, pristup tržištu u cestovnim prijevozu putnika i tereta, uzajamno priznavanje diploma, svjedodžbi i ostalih dokaza za pristup u djelatnost, izdavanje potvrda za vozače, te poduzimanja mjera u slučaju krize na tržištu prijevoznih usluga.