Europska komisija pokrenula je u četvrtak seriju inicijativa kojima želi poboljšati učinkovitost europskog teretnog prometa, podupirući pritom premještanje teretnog prometa s cesta na željeznice i vodene rute koje su manje štetne za okoliš.
"Europa treba učinkovite, integrirane prometne alternative koje su neškodljive za okoliš i dobro prilagođene korisnicima", rekao je europski povjerenik za promet Jacques Barrot.
"Mjere koje sam danas predstavio učinit će željeznicu, pomorske i ostale vodene putove transporta tereta atraktivnijima i konkurentnijima", rekao je. "Integracija tih načina prometa u učinkovite logističke lance ključna je kako bi se pomirili ekonomska učinkovitost i dugoročni razvoj prometa".
Teretni promet ključan je za europsku konkurentnost i rast, smatra Komisija, te ocjenjuje da će se obim teretnog prometa u Europi povećati za 50 posto kroz prvih 20 godina ovog stoljeća. Međutim, teretni promet uzrokuje trećinu emisije CO2 od ukupnog prometa. Komisija smatra da stoga željeznički i pomorski promet trebaju dobiti veću potporu.
Kroz posljednjih deset godina, obim željezničkog teretnog prometa smanjio se u odnosu na cestovni, a tržišni udio željezničkog teretnog prometa u ukupnom teretnom prometu na kopnu pao je s 20 posto 1995. na 16,5 posto 2005., prije svega zbog smanjivanja učinkovitosti, pouzdanosti i konkurentnosti sektora.
Europska komisija stoga predlaže prioritetne koridore koji bi omogućavali transport većih količina roba na duge pruge. O tome će se do kraja 2008. izraditi zakonski prijedlog.
Ne radi se o stvaranju novih pruga isključivo rezerviranih za prijevoz roba, što bi bila preskupa mjera, kaže Komisija. Ideja je dati dostatnu prednost teretnim vlakovima u odnosu na putničke u slučaju zagušenja prometa kako bi željeznički teretni promet postao kvalitetniji u smislu vremena polazaka i dolazaka, pouzdanosti i kapaciteta.
Što se tiče pomorskog prometa, koji je najmanje štetan za okoliš i energetski najučinkovitiji u smislu emisije stakleničkih plinova, trebalo bi pomoći europskim lukama da se suoče s izazovima poput povećanih zahtjeva, tehnoloških promjena i potreba smanjenja emisija. (Hina)