Hrvatske željeznice danas slave svoj dan

Hrvatske željeznice (HŽ) danas slave svoj dan u spomen na 5. listopada 1990. godine kada je Hrvatski sabor donio odluku o osnivanju HŽ-a i stavljanju pod jedinstvenu upravu svih pruga na području Republike Hrvatske.

Dotad su pruge na području Istre bile pod upravom Željezničkog gospodarstva Ljubljana, a pruge Ploče - Metković i Vrpolje - Šamac pod upravom Željezničkog transportnog poduzeća Sarajevo.

Ovogodišnja proslava Dana HŽ-a povezana je sa 145. obljetnicom dolaska prvog vlaka u Zagreb, 1. listopada 1862. godine, nakon što je u promet bila puštena pruga Zidani Most - Zagreb - Sisak, inače druga pruga izgrađena na teritoriju današnje Republike Hrvatske. Od te pruge starija je pruga Čakovec - Kotoriba - Pragersko, koja je u promet puštena 1860. godine.

Ova godina je prva u kojoj HŽ ne djeluje kao jedinstveno poduzeće, jer je nacionalni željeznički prijevoznik podijeljen na pet zasebnih trgovačkih društava - HŽ Putnički prijevoz, HŽ Cargo, HŽ Vuča vlakova, HŽ Infrastruktura i HŽ Holding.

Na kraju lipnja ove godine, u svim HŽ-ovim društvima je, prema podacima HŽ-a, bilo  ukupno 13.438 zaposlenih.

Željeznički promet u Hrvatskoj je u porastu. Prema podacima HŽ-a, u prvom polugodištu je prevezeno 8,32 milijuna tona tereta odnosno 5,5 posto više nego u prvom polugodištu prošle godine. Istovremeno je prevezeno 31,12 milijuna putnika ili 47,3 posto više nego lani, a najzaslužniji za to značajno povećanje je gradski i prigradski prijevoz koji sufinanciraju jedinice lokalne samouprave.

Dobit HŽ-a u prvom polugodištu iznosila je 33,5 milijuna kuna. HŽ-ov ukupni konsolidirani prihod istovremeno je iznosio 1,64 milijarde kuna. U odnosu na plan to je manje za 3,6 posto, a u odnosu na prošlogodišnje ostvarenje za 12,8 posto. Pritom su prihodi od prijevoza putnika i tereta iznosili 543,4 milijuna kuna i bili su veći za 10,3 posto. Prihodi iz državnog proračuna iznosili su 800 milijuna kuna, a ostali prihodi 292,4 milijuna kuna.

Prema ocjenama Uprave holdinga HŽ-ov poslovni sustav i dalje prilično zaostaje za razvijenim željeznicama, što nije dobro s obzirom na liberalizaciju pristupa stranih operatora na željezničku mrežu u Hrvatskoj nakon što ona bude primljena u Europsku uniju.

(Hina)



Vijesti iz medija