Nacrt operativnog programa za promet (OPP), kao nastavak procesa strukturne prilagodbe u prometnom sektoru, odnosno programa korištenja financijskih sredstava u sklopu IPA komponente III (Instrument za pretpristupnu pomoć) – regionalni razvoj predstavio je danas Mate Jurišić, pomoćnik ministra za strateške infrastrukturne projekte.
Prezentaciji su nazočili predstavnici Središnjeg državnog ureda za razvojnu strategiju i koordinaciju EU fondova, HŽ Infrastrukture i ekoloških udruga.
Operativni program za promet dat će se na postupak usuglašavanja predstavnicima Europske komisije, nakon čega će isti ući u proceduru usvajanja Vlade Republike Hrvatske, odnosno EK.
OPP se sastoji od projekata rekonstrukcije željezničke pruge na paneuropskom prometnom koridoru X. od Zagreba do Okučana, izrade projektne dokumentacije za unapređenje plovidbe rijekom Savom, što će u luci Vukovar rezultirati izgradnjom Nove luke Istok. Ovim programom financijski se pokriva razdoblje od 2007. do 2009. nastavljajući se na projekte koji su financirani iz prethodnih programa EU, a koji će od konca 2007. u potpunosti zamijeniti ISPA program.
Mjere i projekti predloženi u OPP-u logični su nastavak sadašnjih ISPA mjera rehabilitacije željeznice na Koridoru X. modernizacijom dionice željezničke pruge od Vinkovaca do Tovarnika. Uz navedenu dionicu tri prioritetna željeznička projekta odnose se na najslabije dionice koridora u pogledu operativnih standarda (rekonstrukcija signalno-sigurnosnih uređaja na zagrebačkom Glavnom kolodvoru, rekonstrukcija pruge Okučani-Novska od 19,5 km i rekonstrukcija pruge Novska-Dugo Selo od 81,3 km). Svi poznati željeznički prioritetni projekti na Koridoru X. u ranoj su fazi projektne pripreme i nedostaje im potrebna procjena financijsko-ekonomske održivosti, detaljna tehnička specifikacija te analiza učinka na okoliš, rečeno je na prezentaciji.
Podsektor unutarnjih plovnih putova potrebno je rehabilitirati budući da trenutno nije raspoloživ nijedan projekt koji bi se mogao prihvatiti u program financiranja kroz IPA-u za predmetno razdoblje, no očekuje se da Savska komisija dovrši izradu Studije izvedivosti za uspostavljanje međunarodne klase plovnosti rijeke Save kako bi se pripremili projekti modernizacije i izgradnje luke Vukovar za razdoblje od 2010. do 2012.
Mjere i projekti predloženi za sufinanciranje u sklopu IPA-e bit će dovoljni kako bi se postigao mjerljiv učinak na poboljšanje hrvatske prometne mreže i prateće administracije. U sklopu IPA-e nepovratna pomoć kroz programe sufinanciranja EU iznosi 53,5 milijuna eura za trogodišnje razdoblje sadašnjeg OPP-a, što je jednako stopi sufinanciranja od strane EU od 52,36 %.
OPP je zajamčen vodećim načelima Višegodišnjeg indikativnog planskog dokumenta (VIPD), koji je ujedno i strateški dokument za IPA-u. Također, VIPD se izravno odnosi i na jedan od prioriteta u Hrvatskom strateškom okviru (SKO) budući da odražava europske i nacionalne razvojne politike prometnog sektora, rekao je pomoćnik ministra Mate Jurišić te je naglasio kako je razvoj prometne infrastrukture u okviru koridora X., a kroz OPP neophodan kao osnova regionalnog razvoja za ukupni gospodarski i društveni razvoj.