Uskoro RoLa vlakovi između Turske i Austrije

Predsjednik Uprave HŽ-Holdinga Davorin Kobak danas je bio domaćin sastanku kojem su nazočni bili generalni direktor Turskih željeznica  Suleyman Karaman, generalni direktor Željeznica Srbije Milanko Šarančić te direktori područja teretnog prometa iz Railcargo Austria, Okombi iz Austrije, Bugarskih željeznica i Slovenskih željeznica. Na sastanku su se analizirali problemi vezani uz prijevoz RoLa vlakova (vlakovi za prijevoz kamiona) između turskog terminala u Halkaliu i austrijskog terminala u Welsu, što je projekt započet prošle jeseni.

Sastanak je održan na inicijativu direktora Turskih željeznica Karamana koji je potakao rješavanje prepreka koje stoje na putu daljnje realizacije projekta. O tom projektu počelo se razgovarati još 2005. godine. Koordinator projekta je Railcargo Austrija, a radi se o organizaciji nepraćenih RoLa vlakova. Naime, zbog dužine putovanja kamiona na vlaku, predviđa se prijevoz vozača kamiona avionom iz Turske u Austriju, dok bi kamioni putovali željeznicom. Relacija je duga 1.979 kilometara, vrijeme putovanja vlaka na cijeloj relaciji je 65 sati, a od istočne do zapadne granice Hrvatske vlak bi prolazio u roku od 9 sati. Projekt je doživio i svoje promotivno razdoblje od 13. rujna 2006. do 6. studenoga 2006. kada je vozilo 6 promotivnih vlakova kojima se prevezlo 84 kamiona, a nakon promotivnog razdoblja promet je prekinut zbog organizacijskih i komercijalnih poteškoća. Kao glavna poteškoća, pokazalo se na današnjem sastanku, jest udio cijene tranzitnih željeznica u ukupnoj cijeni vlaka. Pregovori o cijeni vlaka bili su vrlo teški, ali je na kraju ipak dogovorena cijena koja će biti ponuđena korisnicima.

Prema riječima direktora Karamana, teret u Turskoj prevozi 40.000 velikih kamiona, a 25.000 prevozi robu iz Turske prema Europi. Godišnje iz Turske u Europu ili obratno prođe 470.000 cestovnih motornih vozila. Taj cestovni prijevoz i dalje raste i uzrokuje samo nove probleme na cestama. To je natjeralo Europsku uniju na stvaranje boljih uvjeta za organiziranje kombiniranog prijevoza te povećanje udjela u ukupnom teretnom prijevozu. To bi trebalo pomoći smanjenju broja kamiona u cestovnom prometu, smanjenju buke i  onečišćenju okoline. Direktor Karaman podsjetio je da su RoLa vlakovi  jedan od modela  prijevoza koji će u budućnosti biti jako zanimljivi korisnicima. Procijenio je da je sada zadnji trenutak da se ti vlakovi ponude tržištu, jer brodari već rade svoje projekte, naime, razvijaju se linije RoRo brodova (brodovi za prijevoz kamiona) iz Istambula do Trsta. Ako se željeznice ne potrude odmah, onda će se prijevoz preusmjeriti na brodove. To je bio argument za tvrdnju da je ovo pravi trenutak za uvođenje RoLa vlakova, jer nakon godinu do dvije korisnici će naći nove modele prijevoza i bit će kasno.

Svi ostali sudionici sastanka dali su podršku projektu uvođenja RoLa vlakova između Turske i Austrije, ali s obzirom na to da niti jedna država ne subvencionira RoLa prijevoz, malo tko je bio spreman svjesno ući u projekt koji će mu donijeti gubitke. Stoga su pregovori o cijeni bili vrlo teški, ali su završili uspješno tako da se uskoro očekuje ponovno pokretanje RoLa vlakova između austrijskoga Welsa i turskoga Halkalia.



Vijesti iz medija