Zemlje Europske unije (EU) moraju koordinirati svoje prakse pomorske kontrole kako bi pridonijele borbi protiv globalnih prijetnji poput trgovine ljudima, krijumčarenja i terorizma, stoji u takozvanoj Zelenoj knjizi objavljenoj u srijedu u Bruxellesu.
Zemlje Unije radi suzbijanja tih opasnosti moraju bolje uskladiti svoje zakone i prakse kontrole na moru, navodi se u tom dokumentu na 49 stranica, čiji je autor europski povjerenik za ribarstvo Joe Borg. Zelena knjiga više je usmjerena na poticanje široke rasprave u javnosti nego na prijedloge konkretnih promjena politike.
"Rizici i prijetnje vezani uz more također uključuju zagađenje izazvano brodovima, te razne kriminalne aktivnosti - od trgovine ljudima i krijumčarenja, do terorizma", stoji dalje u tom dokumentu.
Poseban je problem, ističe se nadalje, piratstvo - budući zemlje patroliraju svojim teritorijalnim vodama na različite načine i izdvajaju različite količine novca za to. U nekim je zemljama, tako, gotovo sve vezano uz teritorijalne vode u rukama jednog nadležnog tijela, na primjer obalne straže, policije ili oružanih snaga, dok druge zemlje imaju različite uprave odgovorne za potragu i spašavanje, carinsku ili graničnu kontrolu.
"Korak u smjeru bolje koordiniranosti među tim aktivnostima te među zemljama članicama mogao bi osnažiti integraciju i pridonijeti većoj učinkovitosti", navodi se u tome dokumentu.
Nadalje, zemlje Unije također bi se trebale složiti oko načina pooštravanja kontrole raširene prakse plovidbe pod zastavama koje najlakše omogućavaju prikrivanje nelegalnih aktivnosti.
EU je vodeća svjetska pomorska sila, osobito u području brodogradnje, obalnog turizma i proizvodnje energije na moru. Također je i najveća ribarska sila. Gotovo dvije trećine granica Unije pripada obalnom pojasu a teritorijalne vode država članica u mnogim su slučajevima veće od njihove kopnene površine.
U izviješću se nadalje ističe da bi europski pomorski sektor mogao učiniti više po pitanju klimatskih promjena. Sektor brodskog prijevoza i dalje je jedan od najvećih zagađivača u Europi. Kada bi se uspjelo u razvoju novih tehnologija usmjerenih na smanjenje klimatskih utjecaja pomorskih industrija, moglo bi ih se izvoziti u druge dijelove svijeta sa sličnim problemima, što bi imalo potencijal plasirati Europu na samo čelo tehnoloških inovacija, zaključuje se u izviješću. (Hina/Reuters)