Cestovni promet u europskim državama u idućih će se 15 godina povećati za 70 posto, a prebacivanje što većeg dijela tog tereta na tzv. 'pomorske autoceste', te usklađeno djelovanje država u pogledu prijevoznih i prometnih kapaciteta donijelo bi velike ekonomske i ekološke učinke, rekao je u utorak u Ljubljani na otvaranju prve konferencije o 'pomorskim autocestama' europski povjerenik za promet Jacques Barrot.
'Europska komisija uvjerena je u veliki potencijal 'pomorskih autocesta', a preusmjeravanje teretnog prometa na more ne bi imalo samo ekološke učinke nego bi omogućilo smanjenje emisije stakleničkih plinova u skladu s obvezama protokola iz Kyota', rekao je u uvodnom govoru Barrot.
Dodao je da je Europska komisija za izradu studije o izvedivosti takvom prijevozu osigurala sredstva u europskom proračunu za ovu i iduću godinu, dok su sredstva za srednjeročno razdoblje do 2013. godine osigurana u okviru prometnih programa TEN-T, tzv. peti paneuropski koridor koji će spajati države europskog Sredozemlja sa srednjom i istočnom Europom, te programa Marco Polo II.
'Europska komisija uvjerena je u velik potencijal pomorskih autocesta', rekao je Barrot, izražavajući očekivanje da će inicijalna sredstva EU-a slijediti i privatni kapital i države članice, dodavši da treba izraziti političku volju da do takvog razvitka dođe i da su potrebni brzi i uvjerljivi rezultati.
Sudionike konferencije na kojoj sudjeluju ministri prometa ili njihovi zamjenici iz 25 država članica EU-a, te Bugarske i Rumunjske pozdravio je i slovenski premijer Janez Janša.
Janša je rekao da će se Slovenija uključiti u planiranje morskih autocesta koje su dio tzv. intermodalnog prometa.
Pomorski prijevoz i intermodalni transport uz veće uključivanje željezničkog prijevoza stvarna su alternativa sadašnjem prometu, a za ostvarenje tog koncepta prijevoza potrebna je veća kordinacija i modernizacija lučkih kapaciteta, te povezanost luka i željezničkih koridora, ocijenio je Janša.
Slovenski ministar prometa Janez Božić pozvao je Europsku komisiju da u projekte pomorskih autocesta uključi i susjedne države koje za sada ostaju bez financijske pomoći za tu svrhu. (Hina)