Otvorena autocesta Zagreb - Split

Svečanim otvorenjem posljednja 33 kilometra autoceste Zagreb-Split između Pirovca i Vrpolja večeras je hrvatski premijer Ivo Sanader u promet pustio cijelu autocestu, čijih 380 kilometara povezuju sjever i jug Hrvatske i ostvaruju san mnogih hrvatskih građana, dug gotovo 35 godina.

U povijesti svakog naroda postoje posebne prilike kada su generacije sanjale jedan cilj, a mi danas imamo privilegiju biti dio naraštaja koji je ostvario slobodnu Hrvatsku ali i povezao hrvatski sjever i jug, rekao je Sanader. To nije samo cesta od Zagreba do Splita, već put kroz povijest za ono što smo htjeli i sanjali, a što nam je bilo oduzimano. Ova prometnica nas podsjeća na sve loše što smo prošli, ali i da radimo složno, rekao je hrvatski premijer.

Ministar mora, turizma, prometa i razvitka Božidar Kalmeta podsjetio je kako je autocestu počeo graditi prvi hrvatski predsjednik koji je inzistirao da se ratne 1993. počne sa radovima na tunelu Sveti Rok, a kasnije i na izgradnji Masleničkog mosta.

Najveći prometni projekt u Hrvatskoj i u ovom dijelu Europe pokrenut je i ostvarivan za prijašnjih vlada, čiji premijeri su također govorili na večerašnjoj svečanosti: Savka Dabčević Kučar, Zlatko Mateša i Ivica Račan.

Nacionalna svečanost u povodu otvorenja autoceste Zagreb - Split počela je oko podneva u Zagrebu, a navečer se nastavila u Splitu prigodnim koncertom. Prisustvovali su joj hrvatski dužnosnici, uglednici iz javnog i kulturnog života te mnogi strani gosti.  Blagoslovio ju je biskup šibenski msgr. Ante Ivas.

Autocesta od Zagreba do Splita iznimno je važna za Hrvatsku i strateško oživljavanje gospodarstva. Radovi su vrijedni 18,5 milijardi kuna bez PDV-a, a obuhvaćaju izgradnju 380 kilometara trase i 292 objekta. Gotovo petinu trase čine objekti (mostovi, tuneli, vijadukti, nadvožnjaci, podvožnjaci, prolazi, prijelazi za životinje), što je izuzetno velik postotak u odnosu na druge autoceste.

U sklopu svečanosti na putu prema Splitu kolona vozila s najvišim državnim dužnosnicima, među kojima su i bivši premijeri i ministri,  te drugim uzvanicima, provezla se autocestom do tunela Mala Kapela  koji je dva dana ranije pušten u promet. Tunel Mala Kapela najduži je tunel u Hrvatskoj, 5761 metar, i ujedno najznačajniji objekt na sektoru Bosiljevo-Sveti Rok. Gradnja ovog tunela trajala je 2,5 godine, a stajala je oko 550 milijuna kuna. Radove je započela talijanska tvrtka Coopcostruttori, a završila zagrebačka tvrtka Viadukt.


U prvo će vrijeme  u prometu biti desna tunelska cijev, kroz koju se odvija dvosmjerni promet, jednako kao i u tunelu Sveti Rok. Lijeva tunelska cijev služit će kao servisni tunel, za sigurnosne intervencije. U drugoj fazi, koja će ovisiti o porastu prometa, planira se u potpunosti dovršiti i lijeva tunelska cijev čime će se omogućiti odvojeni promet za svaki smjer. Kako je rekao ministar mora, turizma, prometa i razvitka Božidar Kalmeta, lijeva cijev tunela Mala Kapela bit će otvorena  za promet kada godišnji dnevni prosječni promet bude bio iznad 12 tisuća vozila.

Premijer Sanader također je istaknuo kako je "ovo danas  ispunjenje velikoga cilja koji zatvara stare traume, i otvara mogućnost za razvoj hrvatskoga gospodarstva. Najavio je za idući tjedan otvaranje  autoceste od Rijeke do Rupe, a uskoro i od Županje do Lipovca, te početak gradnje autoceste Zagreb-Sisak. Naglasio je i da  će Hrvatska za četiri do šest godina biti premrežena autocestama koje će biti zamašnjak razvoja hrvatskoga gospodarstva. (Hina)

 



Vijesti iz medija