Prigodnom svečanošću koja je danas održana u Guvernerovoj palači u Rijeci, obilježeno je 250 godina od uspostave sustava lučkih kapetanija u Hrvatskoj te je ujedno obilježen Europski dan pomorstva. Na prigodnoj svečanosti okupio se značajan broj predstavnika sustava uprave sigurnosti plovidbe, kao i predstavnika pomorske industrije, akademske zajednice i povezanih institucija te lokalne i regionalne vlasti.
Svečanost je otvorio potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture
Oleg Butković koji je istaknuo kako je riječ o velikoj i iznimno značajnoj obljetnici. „Sustav sigurnosti na moru prije svega čine ljudi - koji brinu o sigurnosti plovidbe, spašavaju ljudske živote, brinu o moru i pomorskom dobu. Prepoznajući njihov značaj i važnost, Vlada Republike Hrvatske je kao prvi korak donošenja paketa reformskih mjera u pomorstvu i unutarnjoj plovidbi, nakon 30 godina, donijela novi Zakon o lučkim kapetanija. Osim toga, unapređen je materijalni status djelatnika lučkih kapetanija, a povećava se i broj djelatnika pa ćemo po prvi puta imati više od 400 zaposlenih u sustavu sigurnosti plovidbe.“ Ministar je također istaknuo kako su „donesene i značajne izmjene Pomorskog zakonika te ostalih zakona. Pokrenuta je i sveobuhvatna obnova flote lučkih kapetanija pa ćemo već do kraja ove godine imati 10 novih plovila, a do kraja 2027. godine kapetanije i ispostave raspolagat će sa ukupno 39 potpuno novih plovila, brodica i gumenjaka.“
U sklopu svečanosti održana je i panel rasprava na kojoj su predstavnici Uprave sigurnosti plovidbe resornog Ministarstva te Lučke kapetanije Rijeka sa profesorima s Pravnog fakulteta u Rijeci i Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja govorili o razvoju lučkih kapetanija, prvenstveno na području Rijeke koja je uz Trst, prva na prostoru današnje Hrvatske u kojoj je imenovan lučki kapetan. Govora je bilo o pravima pomoraca te o pravilima koja su za plovidbu uspostavljena temeljem Proglasa, a koje se, zaključeno je na panelu, nisu puno promijenila u odnosu na današnje poslove kapetanija koje obuhvaćaju i poslove traganja i spašavanja na moru, brigu o sprječavanju onečišćenja mora, inspekcijske poslove plovila i pomorskog dobra, upise brodova i dr. Spomenuto je i kako sustav sigurnosti plovidbe, između ostalog, obuhvaća 12 kapetanija te 61 ispostavu diljem Jadrana, kao i Nacionalni centar sigurnosti plovidbe.
250-ta godišnjica je bila prilika za predstavljanje povijesnog presjeka najznačajnih trenutaka stvaranja i organiziranja sustava lučkih kapetanija u Republici Hrvatskoj, koji svoje temelje imaju još od Državnog proglasa o plovidbi
(tal. Editto politico di navigazione mercantile Austriaca) hrvatsko-ugarske kraljice Marije Terezije. Naime, sustav lučkih kapetanija na našem prostoru postoji u kontinuitetu od Državnog proglasa o plovidbi od 25. travnja 1774. godine kraljice Marije Terezije, dok odgovarajuće koordinativno tijelo ili tijela lučkih kapetanija postoje još od 1850. godine. Bogata povijest razvoja pomorstva na Jadranu govori o važnosti pomorskog identiteta naše zemlje. a time i organizacije lučkih kapetanija i središnje uprave kao okosnice vlasti na moru. Time Hrvatska nastavlja osiguravati status suvremene pomorske države utemeljene na 250 godina tradicije upravno-administrativnog sustava lučkih kapetanija, zaključeno je na svečanosti.
Pisane vijesti