(FOTO: HINA / Vedran Karuza - Novi list)
U organizaciji Novog lista organizirana je konferencija „Kvarner kao energetsko čvorište - LNG, budućnost plina i tranzicija prema vodiku", na kojoj su sudjelovali predstavnici domaćeg energetskog sektora, dok su uvodne govore održali potpredsjednik Vlade i ministar Oleg Butković te ministar gospodarstva i održivog razvoja Davor Filipović. Kvarner je lučko i prometno središte Hrvatske, a sve više se pozicionira i kao važno energetsko čvorište u ovome dijelu Europe, što je ujedno bila i središnja tema Konferencije.
Potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture
Oleg Butković u uvodnom obraćanju govorio je o velikim izazovima s kojima je Hrvatska, uz ostale zemlje, suočena zbog poremećaja u energetskom sustavu, a koji su krenuli sukobom u Ukrajini. "To je potaknulo države da preispituju svoje položaje na energetskim kartama, da se pobrinu za očuvanje cijene i dovoljnih količina energenata te promišljaju kako se pozicionirati u budućnosti. Puštanjem u rad LNG terminal, u Omišlju i spojnog plinovoda Zlobin – Omišalj u siječnju 2021. godine Hrvatska je promijenila svoj položaj na energetskoj karti Europe i svijeta.“ rekao je potpredsjednik Butković te dodao kako terminal u Omišlju, u kombinaciji s postojećima u Litvi i Poljskoj, predstavlja novu točku na koridoru sjever – jug, odnosno, diversifikaciju opskbe plinom, čime Hrvatska doprinosi kako vlastitoj, tako i energetskoj sigurnosti susjednih zemalja.
Potpredsjednik i ministar Butković istaknuo je da se u kontekstu energetske krize nametnula potreba zajedničkog djelovanja u cilju smanjenja ovisnosti Europe o ruskim fosilnim gorivima, istovremenim ubrzavanjem prijelaza na čistu energiju. Dodao je kako je Hrvatska provodila mjere zabrane izvoza nafte iz Rusije, smanjila potrošnju energije te kako su donesena četiri paketa pomoći građanima i gospodarstvu. „Potrebno je što prije osigurati i alternativne izvore energije i postupno pripremiti gospodarstvo, pa i prometni sustav, na nove okolnosti. Tako je lani usvojena Hrvatska strategija za vodik u kojoj je naglasak na mogućnostima primjene vodika i u prometu.“, rekao je potpredsjednik Butković dodavši da se radi na uvođenju vodika. „Ministarstvo radi na pripremi projekata uvođenja vodika u prometni sustav, prati se razvoj tehnologije i spremni smo na pravovremenu tranziciju na alternativne energetske izvore“., istaknuo je i pojasnio kako se planira nabava oko 200 niskopodnih autobusa na alternativni pogon za javni prijevoz, a planira se i subvencioniranje vozila i punionica na alternativna goriva. „Lani je s Končarom potpisan ugovor za dva baterijska vlaka i šest energetskih priključaka pa će u 2025. godini na hrvatskim prugama biti i prvi baterijski vlakovi.“, zaključio je potpredsjednik i ministar Butković.
Ministar gospodarstva i održivog razvoja
Davor Filipović u svojem izlaganju također je istaknuo važnost LNG terminala, kazavši da je ukupna potrošnja u Hrvatskoj 2,9 milijarda kubika, dok je kapacitet LNG terminala 2,9 milijarda kubika plina, čime se zadovoljavaju sve hrvatske potrebe za plinom te pritom podsjetio na odluku o proširenju kapaciteta LNG terminal za što je, u suradnji s predstavnicima Bavarske i Austrije, potpisana izjava o potencijalnoj opskrbi tih zemalja plinom iz LNG terminala, naglasivši da se planiraju i dodatna ulaganja, kako bi se plinom opskrbljivala BiH: „U prosincu je raspisan natječaj za geotermalne izvore energije te očekuje da će taj projekt uspjeti i da će biti oko 400 milijuna eura novih investicija.“, zaključio je ministar Filipović, spomenuvši i projekt „Dolina vodika“, na kojemu se zajednički radi sa Slovenijom i Italijom, dok se pri proširenju LNG sustava vodi računa kako bi se cijevi mogle kasnije koristiti i za vodik.
Pisane vijesti