Vlada je na današnjoj sjednici usvojila Prijedlog odluke o prihvaćanju modernizacije i restrukturiranja željezničkog sektora.
Prihvaćanjem ovog dokumenta stvara se podloga za sveobuhvatnu reformu željezničkog sektora, kao i platforma za korištenje sredstava EU.
Osnovni elementi reforme su: upravljanje sektorom, upravljanje željezničkim društvima i njihovim poslovanjem te planiranje sektorskih ulaganja i financiranja.
Upravljanje sektorom podrazumijeva donošenje sektorske strategije i nacionalnih planova za razvoj željezničke infrastrukture, upravljanje infrastrukturom i uslužnim objektima te razvoj usluga željezničkog prijevoza. Njime je obuhvaćeno i jačanje uloge Ministarstva mora, prometa i infrastructure, koje je odgovorno za sektorsko planiranje i koordinaciju željezničkih društava u državnom vlasništvu.
Sljedeći element reforme je upravljanje željezničkim društvima i njihovim poslovanjem, a uključuje poboljšanje financijske i operativne učinkovitosti društava u državnom vlasništvu.
Tako će se u HŽ Infrastrukturi provesti reorganizacija u području održavanja, upravljanja prometom te vođenja investicijskih i infrastrukturnih projekata, a planirano je i odvajanje pružnih građevina kao i smanjenje operativnih troškova.
Nadalje, revidirat će se organizacija i poslovanje društva HŽ Putnički prijevoz radi optimiziranja troškova i usluga te će se investirati u postojeće kapacitete, unaprjeđenje voznog parka, a nabavit će se i novi vlakovi, uključujući i oni za neelektrificirane pruge (alternativni, hibridni oblici).
Vezano uz HŽ Cargo, u tijeku je izrada novog plana modernizacije i povećanja učinkovitosti s mjerama financijskog i poslovnog restrukturiranja društva te pronalazak strateškog partnera.
Odluka sadrži i planiranje sektorskih ulaganja i financiranja, što podrazumijeva definiranje programa modernizacije i obnove željezničkih pruga te određivanje prioriteta za modernizaciju i obnovu. Cjelokupnu strategiju financiranja odobrit će Ministarstvo financija kroz višegodišnje kapitalne planove, a planirani izvori financiranja su sredstva EU iz trenutnog i sljedećeg programskog razdoblja te sredstva iz Fonda za oporavak i otpornost. Za prioritetne projekte od nacionalne važnosti, koji nisu uključeni u program financiranja EU sredstvima, Vlada će iznaći druge izvore.
Planira se i razvoj tehnologija, znanja i vještina željezničkog sektora kroz poticanje sinergije između sveučilišta i obrazovanja te stvaranja centara kompetentnosti.
Zaključimo kako se usvajanjem ovog dokumenta Vlada Republike Hrvatske obvezuje povećati konkurentnost i učinkovitost željezničkog sektora radi pružanja boljih usluga korisnicima u putničkom i teretnom prometu, a sve u cilju podizanja gospodarske konkurentnosti Republike Hrvatske.
Vijesti iz medija