Bespilotni zrakoplovni sustav velikog dometa kojim će se nadzirati sigurnost i čistoća Jadrana predstavljen je u petak u Zračnoj luci na Braču, a državni tajnik Ministarstva mora, prometa i infrastrukture,
Josip Bilaver tom je prigodom istaknuo kako se Hrvatska nalazi među prvim zemljama Europske unije koja koristi bespilotne letjelice, realizirane kroz suradnju s Europskom agencijom za pomorsku sigurnost (EMSA) i koje imaju tako napredan sustav za nadzor, traganje i spašavanje na moru: "
Ovo je eksperimentalni program. Želja nam je da u budućnosti imamo tijekom cijele godine te letjelice na raspolaganju jer se ova tehnologija pokazala iznimno uspješnom i korisnom za lučku kapetaniju i ostale agencije i sudionike traganja i spašavanja na moru.". - rekao je državni tajnik Bilaver i dodao kako je troškove za te letjelice snosila EMSA, a Hrvatska samo logistički dio.
Pomoćnik ministra,
kap. Siniša Orlić, ispred Uprave sigurnosti plovidbe resornog Ministarstva istaknuo je kako su danas predstavljene letjelice budućnost nadzora na Jadranskome moru, kao i na svim morima: "
Ovo je multifunkcionalna letjelica koja se može koristiti kod traganja i spašavanja na moru, kod inspekcijskih pregleda, kod ustanovljavanja onečišćenja, zatim kod otkrivanja prekršitelja na moru, detekcije požara na otocima i priobalju.". - rekao je kap. Orlić te istaknuo kako je letjelica opremljena senzorima kojima je moguće detektirati čak i vrstu pogonskoga goriva pojedinih brodova na moru.
Riječ je o bespilotnom zrakoplovnom sustavu tipa "Schiebel Camcopter S-100" koji, kako je objašnjeno, čini upravljačka jedinica sa zemlje i zrakoplov s okomitim uzlijetanjem i doletom do 100 km. Bespilotni zrakoplov konstruiran je za šest sati leta i opremljen je najsuvremenijom senzorskom opremom koja mu omogućuje dnevni i noćni rad.
Koordinator bespilotnih letjelica ispred Ministarstva mora, prometa i infrastrukture,
Šime Marušić, istaknuo je kako letjelice mogu uočiti brod na moru, na udaljenosti do 57 kilometra te da u zraku mogu neprekidno provesti šest sati, dok je operater letjelicama,
Mihajlo Vojvodić rekao da optika kojom je letjelica opremljena, s visine od 900 metra može na nekom brodu uvećati znamenku, slovo ili simbol fontovske veličine od svega 30-ak centimetara: "
Ove letjelice imaju iznimne tehnološke sposobnosti jer mogu polijetati i po kiši i po vjetru i videoradom su u stanju identificirati objekt na moru i uočiti čovjeka u moru pri traganju i spašavaju.". - rekao je operater Vojvodić te dodao da letjelice mogu poslužiti i prilikom identificiranja mjesta na kojima je buknuo požar.
Uvođenjem bespilotnih zrakoplova radi potpore sigurnoj plovidbi i zaštiti mora od onečišćenja u redovitu primjenu, Republika Hrvatska svrstava se među prve članice Europske unije koja su realizirale primjenu tog sustava, priopćeno je iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. Projekt implementacije sustava bespilotnog zrakoplova za nadzor Jadrana
realiziran je u sklopu sveobuhvatnog Projekta nadzora mora koji EMSA provodi s nacionalnim tijelima mjerodavnim za sigurnost plovidbe i zaštitu mora i od posebnog je državnog i javnog interesa s obzirom na to da će primjena te tehnologije znatno pridonijeti jačanju sposobnosti operativnog nadzora na moru.
Stalno podizanje razine sigurnosti plovidbe u unutarnjim morskim vodama, teritorijalnom moru i zaštićenom ekološko-ribolovnom pojasu Hrvatske među prioritetnim je ciljevima Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, koje je, kako su istaknuli, prepoznalo važnost primjene suvremenih tehnologija za unaprjeđenje učinkovitosti i umanjenja operativnih troškova nadzora na moru. Zato se provodi operativno testiranje tog sustava bespilotnih zrakoplova velikog dometa u sklopu redovitih i izvanrednih aktivnosti radi zaštite ljudskih života i imovine na moru, prevencije i suzbijanja onečišćenja te pravodobne reakcije u slučaju pomorskih nesreća, traganja i spašavanja, kao i ostalih izvanrednih događaja na moru.
Pisane vijesti