Protokol za sprječavanje onečišćenja zraka od brodova

Hrvatska je Vlada na današnjoj sjednici donijela Uredbu o potvrđivanju Protokola iz 1997. godine na Međunarodnu konvenciju o sprječavanju onečišćenja s brodova, 1973. kako je preinačena Protokolom iz 1978. godine. Po svom stupanju na snagu u odnosu na Republiku Hrvatsku taj Protokol postaje dio pravnog sustava Republike Hrvatske, a njime se upotpunjuje cjelina mnogostranih ugovora u području zaštite ljudskog života i zaštite i očuvanja pomorskog okoliša.

Konvencija o sprječavanju onečišćenja mora s brodova, 1973. kako je preinačena Protokolom 1978. (MARPOL 73/78) stupila je na snagu 2. listopada 1983. Republika Hrvatska je stranka  Konvencije, temeljem notifikacije o sukcesiji od 8. listopada 1991. godine. Konvenciju je ratificiralo, prihvatilo ili joj je pristupilo 130 država.

Konvencija ima pet priloga koji uređuju:

  • Prilog 1.  sprječavanje onečišćenja uljem - stupio na snagu 02.10. 1983.
  • Prilog 2. sprječavanje onečišćenja štetnim tekućim tvarima koje se prevoze u razlivenom stanju - stupio na snagu 06.04.1987.
  • Prilog 3. sprječavanje onečišćenja štetnim tvarima koje se prevoze morem u upakiranom obliku - stupio na snagu 01.07.1992.
  • Prilog 4.  sprječavanje onečišćenja sanitarnim otpadnim vodama s brodova - stupio na snagu 27.09.2003.
  • Prilog 5.  sprječavanje onečišćenja smećem s brodova- stupio na snagu 31.12.1998.

Protokolom iz 1997. godine na Međunarodnu Konvenciju o sprječavanju onečišćenja sa brodova, kako je preinačena Protokolom 1978. (MARPOL 73/78) koji stupa na snagu 19. svibnja 2005. godine, uvodi se Prilog 6. kojim se uređuje sprječavanje onečišćenja zraka od brodova.

Sprječavanje onečišćavanja zraka obuhvaća:

  • nadzor nad ispuštanjem dušikovih oksida (N0x) u ispušnim plinovima diesel motora snage iznad 130 kW
  • nadzor nad ispuštanjem tvari koje uništavaju ozon
  • nadzor nad ispuštanjem sumpornih oksida (S0x) u ispušnim plinovima diesel motora
  • nadzor nad ispuštanjem hlapljivih organskih spojeva s tankera
  • nadzor rada brodskih spaljivača

MARPOL Protokol 1997. je dosad potpisalo ili mu je pristupilo 19 zemalja čija je sveukupna tonaža brodovlja 60.04% svjetske tonaže. Zemlje potpisnice su: Azerbejdžan, Bahami, Bangladeš, Barbados, Bugarska, Cipar, Danska, Njemačka, Grčka, Liberija, Maršalski otoci, Norveška, Panama, Samoa, Singapur, Španjolska, Švedska, Ujedinjeno Kraljevstvo i Vanuatu.

Potvrđivanje MARPOL Protokola 1997. ne zahtijeva izmjene pomorskog Pomorskog zakonika. Dapače, člankom 76. (Glava V – Brod) Pomorskog zakonika je izrijekom propisano da je brod sposoban za plovidbu ako pored ostalog udovoljava odredbama i tehničkim pravilima u svezi sa sprječavanjem onečišćenja zraka. Tehnička pravila Hrvatskog registra brodova “Sprječavanje zagađivanja”– stupila su na snagu 1. rujna 2002.

Odjeljak predmetnih pravila “Sprječavanje zagađivanja zraka” primjenjivao se do sada neobavezno, po želji kompanije, na brodove pod zastavom Republike Hrvatske.
Pristupanjem MARPOL Protokolu 1997. tehničkim pravilima propisat će obvezno udovoljavanje odredbama u svezi sa onečišćavanjem zraka, čime se osigurava pravna infrastruktura za provođenje Pomorskog zakonika i daje značajan doprinos zaštiti okoliša.

Uredba o objavi Protokola iz 1997. godine kojim se mijenja i dopunjuje Međunarodna konvencija o sprečavanju onečišćenja s brodova iz 1973., kako je preinačena protokolom iz 1978.



Pisane vijesti